Online schoenenclubs razend populair

Online schoenenclubs razend populairHet lijkt de nieuwste trend op webwinkelgebied in Los Angeles: online schoenenclubs waar vrouwen een abonnement nemen en zo elke maand een nieuw paar schoenen kunnen bestellen. Het zal volgens ons niet lang duren voordat dit ook in Nederland aanslaat.

Echt revolutionair is het natuurlijk niet. In de offline wereld had je al de wijn-, boeken- en bloemen-abonnementen. Iedere maand betaal je een vast bedrag en in ruil daarvoor krijg je netjes een fles wijn, wat boeken of een bos bloemen opgestuurd. De online schoenenclubs werken precies hetzelfde. En in Los Angeles zitten vier van dit soort goedlopende webwinkels: ShoeDazzle, JustFabulous, Sole Society en ShoeMint. Stuk voor stuk bieden zij exclusieve schoenen aan, vaak voor het vaste bedrag van $39,95 per maand.

Online schoenenclubs JustFabulous: abonnement op schoenen via internet 

Schoenenclubs mode van de toekomst
Modedesigner en model Kimora Lee Simmons, die heeft getekend als president, creative director en investeerder van JustFabulous, noemt het tegenover de LA Times ‘mode van de toekomst’. Volgens haar past het heel erg bij het budget en de levensstijl van de moderne vrouw. Het is dan ook erg gemakkelijk. Geïnteresseerden registreren zich gratis op zo’n site, vullen een quiz in die hun modepersoonlijkheid bepaalt en loggen dan telkens op de eerste van de maand in om te kiezen uit een gelimiteerd aantal schoenen.

Mensen houden van aanbevelingen
Josh Berman van ShoeMint snapt wel waarom de schoenenclubs zo populair zijn. “Niet iedereen kan zich een stylist veroorloven. Maar door de technologie kunnen wij wel een stylist zijn en hopelijk ook de juiste producten aanbevelen. In plaats van dat men naar Amazon of Google gaat en ‘schoenen’ intikt zodat er uit duizenden producten gekozen moet worden, ontdekken wij dat klanten het fijn vinden als hen wordt getoond wat hot is en bij hen past.”

ShoeDazzle, in 2009 mede-opgericht door Kim Kardashian, heeft inmiddels al zo’n 60 miljoen dollar aan investeringen opgehaald, waaronder 40 miljoen van durfkapitalist Andreessen Horowitz, dat eerder investeerde in grote techbedrijven als Facebook en Groupon. ShoeDazzle heeft meer dan drie miljoen leden en is sinds vorig jaar ook actief in Groot-Brittannië en Zuid-Korea. Dit jaar zal het in tien andere landen gelanceerd worden.

Online schoenenclubs in Nederland?
In Nederland hebben we tot dusver nog geen soortgelijke online schoenenclubs ontdekt. Maar dat zal zeker weten niet lang op zich laten wachten. Want zoals mede-oprichter Brian Lee van ShoeDazzle het zegt: “Dit model zal goed werken in elk land waar vrouwen van schoenen houden. En ik denk dat dat zo in 99% van de wereld is.” En de Nederlandse consument is niet onbekend met abonnementen op schoeisel of kleding via internet. Zo zijn er diverse initiatieven die het toelaten om een abonnement te nemen op sokken of boxershorts.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten