Kenmerken overname Bol.com door Ahold

Kenmerken overname Bol.com door Ahold

Afgelopen maandag werd de overname van Bol.com door Ahold plotseling bekend. Veel betere overnames heb ik nog niet eerder gezien en petje af voor beide partijen voor dit knap staaltje werk. De eigenschappen van de overname zoals ik ze zie, op een rij.

Afgelopen maandag heeft Ahold laten weten Bol.com over te nemen voor 350 miljoen euro. Het bedrijf dat afgelopen jaar een omzet maakte van 350 miljoen euro blijft daarmee in Nederlandse handen en beide partijen hebben zo een mooie basis voor verdere groei. Goed nieuws. Maar er was meer goed aan deze overname.

De stilte
In mijn ogen verreweg het grootste hoogtepunt van deze overname was de stilte voor de storm. Bij overnames wordt er meestal van alles gespeculeerd. Ahold is beursgenoteerd en heeft er veel baat bij als een overname in stilte gaat. Maar ook Bol.com dat nog niet zo lang geleden midden in de feestdrukte zat kon geruchten niet goed gebruiken. Dat lijkt beide spelers te zijn gelukt. We weten allemaal dat bedrijven zoals Bol.com en Wehkamp mede door investeerders gefinancierd zijn en dat de kans op een overname groot is. Maar niemand had deze overname op dit moment aan zien komen.

Zelfs partijen die dagelijks over de vloer komen bij Bol.com of Ahold hebben niets van deze overname geweten. Natuurlijk zal Daniel Ropers af en met mensen van Ahold gesproken hebben en dat zal vast door mensen zijn gezien. Maar met de uitbreiding van het huidige Bol.com Plaza is het blijkbaar toch niemand opgevallen dat er, naast gesprekken met leveranciers en partners, ook overname-gesprekken plaatsvonden.
Het nieuws kwam zelfs bij samenwerkingspartners en vakbladen compleet onverwacht en is werkelijk naar buiten gebracht via persberichten van de organisaties zelf.

Daar kunnen veel bedrijven nog wat van leren!

De timing
Terwijl niemand de gesprekken zag aankomen, kan de timing eigenlijk niet veel beter. De jaarcijfers van Ahold over 2010 vielen beleggers begin vorig jaar wat tegen, en toen werd door het bedrijf nog een waarschuwing over 2011 uitgegeven omdat mensen minder zouden uitgeven. Dit jaar deed Ahold dat anders. Deze week kwam Ahold – dus in de week van de overname – naar buiten met cijfers van ruim een miljard winst over 2011.

Vorig jaar kon Ahold met de winst niet veel meer dan eigen aandelen terugkopen wat voor beleggers weinig spannends betekent. Dit jaar, met een flink beter resultaat, komt Ahold dus direct ook met het nieuws dat het ‘de beste webwinkel van het land’ overneemt voor een derde van de winst.  Dat is natuurlijk een advertentieplaatje waar je u tegen zegt.

De timing is verder perfect omdat zowel Ahold als Bol.com het moeten hebben van het najaar, of in ieder geval veel van de wintermaanden. Nu alle drukte net voorbij is en beiden straks gezamenlijk de zomer ingaan is er voldoende tijd beschikbaar om aan elkaar te wennen en de synergie op te bouwen die direct dit najaar al kostenbesparingen en/of gezamenlijke groei kunnen betekenen.

Het bedrag
Een persbericht waarin staat dat Bol.com 350 miljoen euro omzet maakte in 2011 en ook bekend werd gemaakt dat de overname een bedrag kent van 350 miljoen lijkt toevallig, en dat is het ook. Het noemen van beide bedragen is een leuke manier om de media bezig te houden. Nog leuker is dat men ontdekt heeft dat Amazon op de beurs anderhalf keer de omzet waard is. Leuk, maar het werkelijke verband is ver te zoeken. Bol.com is nou eenmaal geen Amazon, waarbij de beurswaarde vooral op de toekomstverwachtingen van de Kindle lijken te zijn gebaseerd.

Als we topinvesteerders vragen naar het bedrag geven deze aan dat bij de overname van Bol.com de verkoopprijs volgens hen niet op de omzet is gebaseerd. Het bedrijf bestaat al veel te lang voor dat soort berekeningen. Er zal een Ebitda voor de komende drie jaar zijn berekend. De synergie, al is het alleen maar van de know-how die Ahold koopt, is zeker berekend. Ahold zal de overname in maximaal drie jaar willen terugverdienen.

Niet alleen in pure webwinkel-winst, maar vooral in een plan waar we de komende maanden gewoon veel van zullen merken. Wat dat is, van afhaalpunten voor stofzuigers of juist meer online bestellen van FMCG? We kunnen het alleen maar gissen. Maar dat de overname meer is dan het simpele rekensommetje waarmee we nu gek worden gemaakt is zeker.

De toekomst
Hoe gek het ook klinkt, Bol.com heeft qua groeisnelheid zijn plafond wel bereikt. De massa heeft de webwinkel ontdekt, men koopt online al het meest bij Bol.com en een vergelijkbare grote groei kan alleen gevonden worden in het aanboren van nieuwe markten door grensoverschrijdende groei of het uitbreiden van het assortiment. Beiden heeft Bol.com, met België en Bol.com Plaza, nu redelijk succesvol gedaan en de kans dat het dit tempo in groei zelfstandig vol kan houden is klein.

Een verliesgevend jaar door grote investeringen is in ieder geval niet meer mogelijk, en uitbreiding naar Duitsland of verdere aanvulling van het assortiment zou dit risico wel met zich meebrengen. De webwinkel heeft daarvoor te veel concurrentie van buitenlandse spelers.

Die buitenlandse spelers hebben deze overname in ieder geval gemist. Met Ahold blijft Bol.com een echte lokale speler, sterk in Nederland en België. Veel vragen zich af wat Ahold met een boekenwinkel moet, maar dat is Bol.com allang niet meer. Ahold geeft al enkele jaren aan meer te willen met het non-food segment en heeft daar nu een van de meest potentiële spelers in gevonden.

Ahold doet het goed en heeft twee miljard in kas voor de toekomst. Het wil, naast non-food, iets met online en boekt voorzichtig succesjes met Albert.nl. Met Bol.com is er opeens een enorm extra aanbod bijgekomen waarbij het direct online op het hoogste niveau mee kan doen wat de geruchtenstroom van beleggers even stilhoudt.

Al met al een mooie overname waarbij we eigenlijk niet anders kunnen dan beide partijen feliciteren!

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten