Albeka: ‘2016 in het teken van data-optimalisatie’

Albeka: ‘2016 in het teken van data-optimalisatie’

Albeka verkoopt tweedehands kantoormeubilair inclusief montage en desgewenst een complete kantoorinrichting, vanaf 150 euro gratis bezorgd. Het doet dat voor zover mogelijk in eigen beheer. Zo verzorgt het zelf de marketing, logistiek en webshop. Dit jaar staat in het teken van betere data-optimalisatie dankzij een nieuwe ERP-integratie.

Vanuit het nieuwe hoofdkantoor in Hendrik Ido Ambacht spraken wij Coen Adriaanse, die verantwoordelijk is voor de marketing van Albeka. Hij legt uit dat wat in 2004 begon met een simpele Marktplaats-advertentie uitgroeide naar de huidige vijftig mensen (parttime en fulltime) tellende b2b-organisatie die handelt in kantoormeubilair van topmerken, van bureaustoelen tot complete kantoorinrichtingen.

‘Complete traject in eigen beheer’

Alles wat je ziet op de site is handmatig nagekeken, indien nodig opgeknapt, zelf gefotografeerd en data als typenummer of -specificaties zijn erbij gezocht of zelf beschreven. “Dit doen we om de kwaliteit te kunnen garanderen. Een handmatige controle is bij tweedehands ingekochte artikelen noodzakelijk, maar ook omdat er soms weinig over het product bekend is”, legt Coen uit. Alles wordt handmatig in Magento geklopt en in de marketing meegenomen. “Bij elkaar een aardig tijdrovend klusje als je bedenkt dat van het aanbod misschien maar vijf tot tien procent vaste artikelen zijn”, aldus Coen.

Na de verkoop worden de artikelen zelf vervoerd. “Uitbesteden is niet goedkoper, want een gemiddelde tafel of bureaustoel valt door haar formaat of gewicht al snel in de duurdere vervoersklassen en daarnaast willen we service verlenen bij de klant. Optioneel worden de artikelen ter plaatse gemonteerd. Dat gebeurt kosteloos als de bestelling boven de 150 euro is. Dit is overigens vaak het geval, want de gemiddelde orderwaarde ligt rond de 500 euro. We zijn trots op het logistieke proces, vandaar dat we ons dit jaar ook hebben aangemeld voor de Logistieke Webshop van het Jaar-award.”

‘In 2012 in een stroomversnelling gekomen’

Ondanks de enorme hoeveelheid werkzaamheden die bij alle stappen in het proces komen kijken, kan Albeka nog altijd tarieven bieden die ver onder de nieuwprijs blijven. Bedrijven richten hun complete kantoren, magazijnen en werkplekken in met opgeknapt meubilair en Albeka weet steeds meer marktaandeel naar zich toe te trekken. “Sinds 2012 zijn we in een stroomversnelling geraakt en afgelopen jaar hebben we zelfs een omzetgroei van 35% weten te behalen. Dit betekent ook dat we zowel fysiek als digitaal uit onze jasjes groeien.”

In april dit jaar is de hoofdvestiging naar Hendrik Ido Ambacht verhuisd waar het 8300 m2 magazijnruimte heeft. Met de 2000 m2 in Nieuwegein en 1700 m2 in Zoetermeer heeft het bedrijf nu bijna twaalfduizend vierkante meter opslag en showroom om door te kunnen groeien. Dit jaar staat ook de digitale data op de agenda. “In het verleden zijn er weleens voorraadproblemen geweest. We gaan nu richting de 200 klantorders per week en daarnaast is er nog het vervoer tussen onze drie showrooms, dus dat kunnen we ons niet meer permitteren. Gelukkig maken we sinds december gebruik van een nieuwe ERP-oplossing, waardoor iedereen direct de voorraad online kan terugzien.”

Albeka logistiek

‘Dit jaar in teken van data-optimalisatie’

De omzet deelt Coen liever niet zelf maar als we even snel hoofdrekenen en de klantorders per week keer de gemiddelde orderwaarde nemen, zou Albeka grofweg uitkomen op een jaaromzet van ruim vijf miljoen. Een speler van formaat dus en Coen geeft aan dat het bedrijf inderdaad de uitdagingen van de groeiproblemen ziet. “Medewerkers staan vaak al jaren op de loonlijst dus in het magazijn weten mensen feilloos waar iets staat, de verkoopafdeling is goed geĆÆnformeerd over de producten en bij twijfel kan de klant altijd Ć©Ć©n van de drie showrooms bezoeken. Maar bij de huidige groei komen er snel mensen bij die de magazijnindeling nog niet kennen. Natuurlijk is alles te vinden, maar we missen bijvoorbeeld nog software die bepaalt waar een artikel het beste kan worden opgeslagen.”

Maar alles op zijn tijd, geeft Coen aan. “Sinds we afgelopen december zijn overgestapt op het handelspakket vanĀ Exact Online. HiermeeĀ kunnen we veel sneller onze order- en voorraadbeheer regelen. Voorheen stond een artikel weleens langer dan een jaar in ons magazijn, nu we het ERP-systeem meer leidend maken kunnen we daar veel sneller op inspelen en kunnen we veel beter onze datastromen bepalen. Daarnaast biedt het pakket ook veel CRM-mogelijkheden. Als we onze klantdata beter organiseren kunnen we straks gerichter klanten benaderen met gepersonaliseerde nieuwsbrieven, om maar een voorbeeld te noemen.”

‘Van geld besparen naar duurzaamheidsaspect’

Zorgt de betere product- en klantdata ervoor dat dit jaar ook weer die 35% groei gehaald wordt? Daarover durft Coen helaas nog niets te zeggen. Het eerste halfjaar was veelbelovend maar het bedrijf is niet alleen afhankelijk van de verkoop, ook van wat er binnenkomt. Al is Coen onverminderd positief over de markt. “Je zag dat mensen tijdens de crisis tweedehands meubilair kochten om kosten te besparen en tegenwoordig komen er juist veel klanten die hiermee hun duurzaamheidsprogramma verder uitbouwen. Dus potentie om te groeien is er voor ons altijd.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten