menu

Al ingeschreven voor de Thuiswinkel Awards?

Thuiswinkel AwardsOp 25 januari, precies twee weken na vandaag, sluiten de inzendingen voor de Thuiswinkel Awards 2013. Heb jij je nog niet aangemeld? Dan kun je dit dus nu nog doen! Het zijn de meest toonaangevende brancheprijzen die een webwinkel winnen kan, zowel van een vakjury als het publiek. Nog niet aangemeld? Waar wacht je nog op?!

Gisteren was de eerste officiële jurybijeenkomst voor de Thuiswinkel Awards. Daarvoor zijn de meest prestigieuze prijzen de ‘Beste Webwinkel van Nederland’-awards, zowel als publieksprijs als vakprijs. Deze absolute kroon is misschien niet voor jouw webwinkel weggelegd, maar gelukkig zijn er meer prijzen te verdienen. Voor iedereen, dus ook als je geen lid van het bekendste webwinkelkeurmerk bent.

Meerdere vakprijzen te winnen
Dirkjan Vis, oprichter van dit weblog mag zich, samen met enkele ervaren spelers uit de branche, dit jaar buigen over de winnaar voor de prijs ‘Beste Startende Webwinkel van Nederland’. Afgelopen jaar heeft Chocstar.nl deze mee naar huis mogen nemen. Andere vakprijzen zijn de nieuwe Online Marketing Award, Product Experience Award, Easy Buying Award, Dynamic Delivery Award, Customer Centricity Award en bestaande Beste Mobiele Webwinkel en Cross Border E-commerce Award.

Alle genomineerden (inzendingen die aan alle voorwaarden voldoen) voor bovenstaande vakprijzen worden volledig gescreend alvorens ze aan de vakjury worden voorgelegd, en van de werkwijze hiervan kregen wij gisteren vast een eerste indruk. Zo werd onder andere het model uitgelegd dat door middel van een puntensysteem de jury zal bijstaan in het maken van hun keuze. Het model is gebaseerd op de vijf stappen die een klant doorloopt, de 29 dimensies die dit creeert, en bevat een enorme lijst van onderdelen waaraan deelnemers worden getoetst. De uitslag hiervan zal van grote invloed zijn op de bepaling wie zich komend jaar de beste webwinkel van het jaar mag noemen.

Een enorm benchmark onderzoek!
Het systeem is extreem kritisch. Zelfs zo kritisch, dat afgelopen jaar de winnaar eigenlijk niet verder kwam dan een zesje. Wij mogen met zijn allen dan denken dat sommige webwinkels heel veel goed doen, dat wil niet zeggen dat er niet nog altijd enorm veel te verbeteren valt, en dat toont het systeem feilloos en tot in details aan. Het systeem is (mede)ontwikkeld door GfK, nu al gebaseerd op meer dan 180 benchmarks en wordt continu bijgewerkt. Nu al een meesterwerk.

Ben je benieuwd hoe jouw webwinkel zou scoren binnen dit meetinstrument, en durf je die harde waarheid onder ogen te zien? Dan kun je dus allerlei bureau’s inschakelen die jouw webwinkel kunnen vergelijken met honderdtachtig benchmarks, of je gewoon inschrijven bij de vakprijzen van deze awardshow. Alle vakprijs-genomineerden krijgen achteraf het complete rapport toegestuurd. Eigenlijk is dit al ruimschoots elke cent die je aan deelname gaat spenderen, meer dan waard.

Publieksprijzen
Ben je niet de beste in marketing, klantenservice, mobiel of een van de andere rubrieken maar wel vele malen beter dan jouw directe concurrenten? Dan kun je ook meedingen naar de publieksprijzen. Je mist dan wel het benchmark-onderzoek van GfK, maar krijgt van Q&A een onderzoek dat onder consumenten is gehouden. Want jouw jury bestaat dan niet uit de specialisten uit de branche, maar uit het complete Nederlandse publiek.

Stemmen werven dus! En daarop heb je zelf natuurlijk ook wel wat invloed. Een extra nieuwsbrief, vermelding op al je social media-kanalen en duidelijke button op je website, doet wonderen. Zijn jouw klanten loyaal en blijf je daarmee altijd nog lang na de bestelling in contact? Dan is dit je ideale kans om dat netwerk eens succesvol in te zetten!

Je wilt ook dit jaar weer laten zien dat je een goede webwinkel bent en voor jouw klant op jouw gebied, toch gewoon de beste keuze bent? Nou dan! Het logo van deelname aan deze prijs, is dan eigenlijk eerder een vereiste. Dit logo op je website kan mogelijk nog wel meer betekenen dan het reguliere logo van Thuiswinkel.org zelf. Even aanmelden dus!

Maar die voorwaarden
Als je mee wilt doen, lees dan wel goed de voorwaarden. Gezien de ontwikkelingen in de branche, staan ook de voorwaarden van dit evenement niet stil. Als je geen starter bent en voor de grote prijzen mee wilt doen, moet je wel een flinke omzetdrempel behalen en ook echt kunnen presteren.

Voor de publieksprijzen moet je stemmen kunnen werven, en je moet er klaar voor zijn om tussen eind januari en begin maart gewoon echt topwerk kunnen leveren. Want je wordt echt getest. In het verleden zijn er wel eens bijzonder goede webwinkels afgevallen omdat de onderzoeker in een A/B-test verstrikt is geraakt, er realtime werd gewerkt werd aan de webwinkel of dat webshops zo vlak na de feestdagen bepaalde onderdelen even lieten liggen. Niet handig, houd er rekening mee.

Meedoen belangrijker?
Zoals genoemd is bij de vakprijzen het benchmark-onderzoek de deelname al meer dan waard. Maar mocht je ook echt maar het kleinste kansje maken, is dit hét moment om daar tot in het uiterste voor te gaan. Er zijn het hele jaar door allerlei awards en prijsjes te winnen, maar dit zijn de vakprijzen, en publieksprijzen, die er nou eens écht toe doen.

Tags

Reacties