menu

Afosto: Omnichannel-ervaring nu pas mogelijk

Afosto: Omnichannel-ervaring nu pas mogelijkOmnichannel is al een tijdje zo’n veelgebruikt woord dat wij er op de redactie een beetje moe van worden als wéér een partij roept dat ze zich erop gaan richten. Maar voor nieuwkomer Afosto maken we toch graag een uitzondering, want zij benaderen het toch net even anders.

Omnichannel, oftewel de klantervaring centraal stellen en niet het kanaal, is eigenlijk een woord dat in 2014 beter een stille dood had kunnen sterven. Want het is leuk dat met de tablet gekochte Bol.com-pakketjes bij de AH zijn af te halen, Jumbo een webwinkel start, of dat er bij Dixons veel online bestellingen in de winkel worden opgehaald, écht omnichannel is dat natuurlijk niet. “Dat kon ook eigenlijk niet”, aldus Antonio Jobse van nieuwkomer Afosto. “De techniek was er helemaal niet klaar voor. Afosto biedt wél een omnichannel-platform en eigenlijk zouden we daarmee wel eens de eerste in Nederland kunnen zijn.”

Cloud begint vertrouwen te wekken
“Simpel samengevat was een betaalterminal in het verleden een kassa, een bonsysteem en een koppeling met administratie. Dat gebeurde met dikke kabels want daar mocht niets tussenkomen. Tegenwoordig is het gelukkig wel online mogelijk en begint de cloud langzaamaan vertrouwen te wekken. Pas sinds die stap kan een fysieke winkel online en offline verkopen en afrekenen echt flexibel en locatie-onafhankelijk aanbieden. Vandaar dat Afosto nu daarop in wil springen.”

Afosto is één online omgeving waaraan je zelf verschillende verkoopkanalen kunt koppelen. Een verkoopzuil, webwinkel, of een tijdelijke en draadloze kassa bijvoorbeeld. “Al deze zaken zijn eerder geprobeerd, dus wat Afosto biedt klinkt misschien niet als helemaal nieuw maar de eerdere pogingen waren toch vooral op oude techniek gebaseerd. Zo was het wel mogelijk om te zoeken naar aanbod op een zuil maar was dit vaak niet dezelfde database als die van de winkel zelf. En als je wilde afrekenen had je soms opeens je reader nodig omdat dit via iDeal ging. Maar die heb je natuurlijk niet bij je als je met je pinpas in een fysieke winkel staat.”

Modules afnemen en stopzetten
Afosto heeft gelukkig geen last van de ballast van oude techniek, want het is compleet nieuw geschreven op basis van een cloudomgeving. Die omgeving is gratis; de kosten zitten in de aanvullende modules die je afneemt. Je kunt er dus voor kiezen om al je kassa’s te vervangen of, als je alleen tijdelijk wat extra afrekenlocaties nodig hebt vanwege een popupstore of uitverkoop, je kunt ook tijdelijk extra modules afnemen of stopzetten.

Desgewenst kan er ook een webwinkel mee worden opgezet. Die voldoet aan de nieuwste eisen, is responsive en compleet, al is er in dat segment natuurlijk wel een groter aanbod. Afosto zal zich daarom in eerste instantie vooral op de fysieke detailhandel richten, al sluit Jobse pure webwinkeliers niet uit. “Ik was hiervoor verbonden aan een bekende aanbieder van webwinkelsoftware en ben dus bekend met die branche. Afosto kan daar zeker mee concurreren, doordat de oplossing helemaal nieuw is ontwikkeld. Dit jaar staan we met Afosto ook op de Webwinkel Vakdagen en ik verwacht daar weer veel bekenden tegen te komen. Maar de meeste klanten zullen eigenaren van stenen winkels zijn. Dáár is de grootste stap te maken op het gebied van vernieuwing in verkoop- en afrekenmogelijkheden.”

In jaar van 50 naar 180?
Afosto is nog maar net begonnen, maar heeft al een klantenbestand kunnen realiseren van zo’n goede vijftig gebruikers. Jobse zal aan het einde van het jaar tevreden zijn als dit aantal is gegroeid naar zo’n 180. “Je complete kassasysteem verander je niet zomaar. Dan wil je toch contact, ondersteuning et cetera. We zullen dus stap-voor-stap moeten groeien want ook met 180 zullen we mogelijk niet winstgevend zijn. Maar dat de retail uiteindelijk haar afrekenmogelijkheden moet gaan vervangen voor een flexibeler model, dat zowel online als offline verkoop en afrekenen ondersteunt, lijkt mij een feit.”

Tags

Reacties