menu

Actueel voorbeeld van gevaarlijke content

Maandag schreven wij nog over schadelijke externe content. Een voorbeeld kwam ik vandaag tegen, waar een gebruiker de pers benadert nadat hij bij een webwinkel enkel positieve reacties mag versturen.

Na het bestellen van homeopathische slaappillen via webwinkel Healthpower.nl, kreeg deze klant, bij FOK! op het forum bekend als Man_of_Aran een email van de webwinkel. In deze e-mail geeft Healthpower.nl aan dat hij een kans zou maken op melatoninetabletten indien hij een positieve review zou schrijven over het produkt en de communicatie en werkwijze van de webwinkel.

De klant vond het omkoping en ging hierover met de webwinkel in dialoog. Deze laatste reageerde waarschijnlijk voor de klant teleurstellend want deze besloot de pers te benaderen. Hij is een vaste gebruiker op FOK! en besloot deze te informeren over deze actie. FOK! is een enorm bekende website met vooral actueel (merkwaardig?) nieuws en een groot forum en gebruikersgroep. Volgens Google Ad Planner, schrik niet, meer dan 1 miljoen maandelijkse unieke bezoekers en hiermee een van de grootste Nederlandse websites. FOK! vond het nieuws interessant genoeg om er een voorpagina publicatie van te maken.

Bezoek die link en het wordt direct duidelijk wat wij afgelopen maandag nog bedoelden met dat je moet oppassen als webwinkel hoe je omgaat met gebruikers. Niemand staat online meer alleen. Iedereen kan gemakkelijk zijn e-mail doorsturen naar de pers, een hetze starten via social media als Twitter of Hyves, en eigenlijk is iedereen op het internet zijn eigen uitgeverij.

Een duidelijk voorbeeld van de risico’s van het belonen van mensen voor reviews en hoe je blijkbaar niet moet omgaan met negatieve reacties van klanten via de e-mail.

Bron: FOK!

Reacties