menu

Active Ants lanceert periodiek ecommerce-magazine

Hoe laat je als ecommercebedrijf nu je relaties zien dat jij de passie voor het vak deelt? Active Ants heeft besloten het nu ook te doen via een eigen magazine. Concurreren met bestaande tijdschriften zal het zeker niet maar wellicht laat het hiermee wel zien dat het als logistiek bedrijf net even verder gaat dan anderen.

Begin 2015 is er het eerste magazine uitgegeven. Toen acht pagina’s dik met enkele feiten en cijfers, webwinkeliers aan het woord en afsluitend een duidelijke column van een ecommerce-expert. De volgende editie staat voor september op het programma. Als serieus blad kun je het mager noemen, maar voor webwinkeliers die de hele dag turen naar een beeldscherm is dit zeker een leuke aanvulling met praktische inspiratie vonden wij. En dus gingen we in gesprek met Jeroen Dekker over de doelstellingen van het magazine.

Waarom zou je als logistiek bedrijf een ecommerce-magazine starten? Jeroen Dekker, directeur bij Active Ants legt uit. “Het antwoord hierop is dat wij geen logistiek bedrijf zijn, maar een ecommercebedrijf met als kerntaak logistiek. In deze nuance zit nu net het verschil tussen Active Ants en andere ‘logistieke’ bedrijven. Wij vinden het onze taak om webwinkels die bij ons aangesloten zijn succesvoller te maken. Niet alleen met perfecte logistieke diensten, maar ook bijvoorbeeld via kennisdeling.”

Jeroen staat om die reden ook volop op de bühne. Als veelgevraagd spreker vertelt hij over de trends op het gebied van logistiek en ecommerce. Daarnaast organiseert het bedrijf zelf regelmatig eigen workshops waar webwinkeliers over van alles en nog wat kunnen discussiëren. Het bedrijf wint momenteel ook snel naamsbekendheid door duidelijke reclames achterop magazines als Emerce of Twinkle Magazine maar voor Jeroen is dat niet genoeg.

“In zo’n reclameboodschap kun je goed aan je branding werken maar het is lastig om te laten zien dat je echt een passie voor ecommerce-ontwikkelingen hebt. Ons bedrijf maar juist ook onze klanten en partners hebben zoveel kennis die we kunnen delen. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een eigen magazine. De eerste editie is op de deurmat beland bij zo’n zesduizend ecommerce-ondernemers. Daar kregen we erg leuke reacties op die zeker stimuleerden om de volgende editie wat dikker te maken. Komend jaar willen we het blad elk seizoen uitbrengen.”

“Of zo’n magazine snel lonend is in vergelijking tot reguliere reclame? Dat is natuurlijk net hoe je het bekijkt. Bij goede reclame kun je natuurlijk wat sneller je merk laten zien. In het magazine investeren we ook veel tijd dus kun je het zo niet vergelijken. Het blad is redactioneel opgesteld en heeft meer een marketing- dan reclamedoelstelling. In mijn eigen netwerk heb ik een grafisch ontwerpbureau en met Active Ants zijn we natuurlijk op de hoogte van de beste logistieke oplossingen. Overigens staat in de september-editie ook een leuke case beschreven voor webwinkeliers die via papier hun marketingboodschap verder willen verspreiden. Volgens een grote webwinkelier converteert die wijze beter dan Google! Dat zegt genoeg, lijkt me!”

Tags

Reacties