ACM: wees duidelijk over externe verkopers

ACM: wees duidelijk over externe verkopers

De Autoriteit Consument & Markt wil dat online marktplaatsen en platforms duidelijk informeren wie precies de verkoper is. De eerste partij die beterschap belooft is Bol.com. De ACM gaat ook andere online verkoopplatforms controleren en hierop aanspreken.

Bol.com verkoopt al lang niet meer alleen zelf de artikelen die via de webwinkel te koop zijn. Sterker nog: vorig jaar werd 47 procent van de omzet van Bol.com gerealiseerd door externe verkopers. Maar voor consumenten is het vaak niet helemaal duidelijk bij wie ze nu hun aankoop doen: bij Bol.com zelf of bij één van de vele externe verkopers.

Klant moet weten wie hij kan aanspreken

Volgens de ACM is het belangrijk voor bezoekers van een marktplaats of online platform om te weten wie ze kunnen aanspreken. “Om te voorkomen dat de consument van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is Bol.com daarover nu duidelijk op zijn website”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten bij ACM. “Dit is een mooi resultaat voor consumenten. We roepen andere platforms op ook deze duidelijkheid te bieden.”

We roepen andere platforms op ook deze duidelijkheid te bieden.

De waakhond zegt dan ook de komende tijd actief te controleren of andere platforms ook duidelijker zijn in hun communicatie over verkopers. De organisatie kreeg veel klachten van Bol.com-klanten dat het onduidelijk was wie de verkoper was en waar ze terecht konden voor de oplossing van hun probleem.

Richtlijnen voor online platforms

De ACM heeft een aantal richtlijnen opgesteld waar dergelijke online platforms zich aan zouden moeten houden. Zo moet het sowieso duidelijk zijn dat consumenten met een platform te maken hebben waarop meerdere verkopers actief zijn. Ook moet de site duidelijk zijn over de rol die het platform heeft zodra de consument overgaat tot aankoop. Wat doet het platform bijvoorbeeld bij klachten over een aankoop bij een andere verkoper op het platform?

Verder moet het voor de consument altijd duidelijk zijn wat zijn rechten zijn en wie hij daarop kan aanspreken. En met wie wordt precies een overeenkomst gesloten? Met het platform of met een externe verkoper op datzelfde platform?

Verkoper moet aan verplichting kunnen voldoen

Elk platform met externe verkopers moet de site zo inrichten dat die verkopers aan hun verplichtingen kunnen voldoen, zoals het informeren over de identiteit en het vestigingsadres. Ook moet elk platform afspraken maken met haar externe verkopers over de verkoopvoorwaarden.

Het ACM  geeft hiervoor enkele voorbeelden: “Dit kan bijvoorbeeld door niet zo maar iedere verkoper toe te laten op het platform en nieuwe verkopers te controleren voordat zij worden toegelaten, alleen verkopers toe te laten die zich houden aan de consumentenregels, en verkopers die zich hier niet aan houden aan te spreken en sancties op te leggen als zij hun gedrag niet aanpassen.”

Laat niet zomaar iedereen toe op een platform.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten