‘8% groei dankzij cross border en mcommerce’

Nederlandse ecommerce groeit met 8%De ecommerce-markt in Nederland zal volgens schattingen volgend jaar met acht procent groeien. De verwachting is ook dat de groei van 2016 ten opzichte van 2015 eveneens met acht procent zal toenemen. De meeste groei wordt er verwacht in online boodschappen en etenswaren en huishoudelijke goederen.

Dit blijkt uit een onderzoek dat IPSOS heeft uitgevoerd in opdracht van PayPal. Het afgelopen jaar groeide onze vaderlandse ecommerce-sector nog met 9%, maar de komende jaren zal die groei dus iets afnemen tot 8%. Wat wel harder toeneemt, is de groei van de mcommerce in ons land. Waar het ’t afgelopen jaar met 42% groeide, zal het de komende twee jaar toenemen met respectievelijk 46% en 49%. Om uit te komen op een mcommerce-industrie die iets meer dan 3 miljard euro waard is in 2016. Ter vergelijking: de ecommerce-industrie is dan waarschijnlijk 13,6 miljard euro waard.

Veel groei in eten en huishoudelijke producten
Zoals gezegd is een populaire categorie “ boodschappen, eten, drinken en alcohol”. In deze productcategorie wordt een groei van 13% verwacht, net wat hoger dan de voorspelde 12% groei in de categorie huishoudelijke goederen. Weinig groei hoeft men te verwachten in de productcategorieën reizen (5%) en consumentenelektronica ( 4%). Niet zo gek, aangezien die productcategorieën nu al zo populair zijn en ze op een gegeven moment toch het punt van verzadiging moeten bereiken.

Productcategorieën ecommerce Nederland in 2015

Meubels online researchen, offline kopen
In de productcategorieën entertainment & educatie (53%) en consumentenelektronica (46%) werd het meest online onderzocht én gekocht. Productcategorieën waar het meest in de winkel werd onderzocht en gekocht zijn cosmetica & beautyproducten (59%), tuin, gereedschap & DIY (57%) en kleding (56%). Verder blijkt dat vooral bij de aanschaf van meubels en huishoudelijke apparaten (40%), baby- en kinderspullen (37%) en consumentenelektronica (35%) er online research wordt gedaan, maar waarna de producten alsnog in de winkel worden gekocht.

IPSOS keek ook naar het online shopgedrag van de Nederlander en blijkt dat ruim twee derde van de bevolking het afgelopen jaar online heeft gewinkeld. Van die mensen heeft 56% alléén bij Nederlandse webwinkels gekocht, terwijl vier op de tien zowel bij binnenlandse als buitenlandse webshops winkelen. Eén op de vijfentwintig mensen bestelt zelfs alleen maar bij buitenlandse webwinkels.

Cross-border ecommerce
In het onderzoek werd er ook stilgestaan bij cross-border ecommerce, waarbij consumenten hun producten over de grens bestellen. Voor het komende jaar verwacht bijna een kwart meer te gaan shoppen in Nederlandse shops, terwijl 15% denkt dit te gaan doen in het buitenland. Populairste categorieën bij cross-border winkelen zijn voor Nederlanders vooral kleding & schoenen (30% van cross-border aankopen valt in deze categorie), consumentenelektronica (20%) en reizen (19%). De minst populaire categorieën zijn huishoudelijke apparaten & meubels (7%) en digitale entertainment & educatie (eveneens 7%).

Gratis bezorging en retourneren
De helft van de Nederlanders vindt gratis bezorging bij online shoppen op een Nederlandse site een must have en gratis retourneren is voor zelfs 56% een must have. Voor cross-border ecommerce liggen deze cijfers iets lager met respectievelijk 35% en 43%. Toch geeft dit wel duidelijk aan hoe belangrijk gratis verzending en retourneren is voor ons Nederlanders.

We maken ons op het gebied van cross-border ecommerce met name druk om de bezorgkosten, vrezen dat de producten niet aankomen en maken ons zorgen over mogelijke belastingen en douanekosten. Althans, dat is zo voor de mensen die al aan cross-border shopping doen. Onder hen die dit nog niet doen zijn de belangrijkste barrières de vrees dat de producten niet aankomen, een gebrek aan aankoopbescherming en de bezorgkosten.

Cross-border ecommerce

Crossborder-aankopen met PayPal en iDeal
Wordt er vanuit het buitenland hier iets online aangeschaft, dan wordt er vooral gebruikgemaakt van PayPal (49%) en iDeal (44%). MasterCard is met 33% een goede derde. Consumenten kiezen deze betaalmethodes vanwege de veiligheid, het gemak en de aankoopbescherming.

En als Nederlanders over de grens online shoppen, doen ze dat met name in Duitsland, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Sowieso is voor West-Europa Duitsland de populairste markt om producten van over de grens te bestellen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten