menu

22% van Belgische winkels heeft nu webwinkel

Aantal winkels met webwinkel verdubbeld in BelgiëHet aantal winkels in België dat een eigen webwinkel heeft is in twee jaar tijd gestegen van 16 naar zo’n 22 procent van de winkels. Van alle Belgische winkels die nu nog geen webwinkel hebben, is één op de negen van plan om daar binnenkort mee te starten.

Dit blijkt uit onderzoek van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen, dat hiervoor 521 ondernemingen in België ondervroeg. De opmars van het aantak winkels dat voor een omnichannel-aanpak kiest wordt door de ondernemersorganisatie opmerkelijk genoemd, want uit vergelijkbaar onderzoek in 2012 bleek dat slechts 16 procent voor de combinatie van een stenen en een online winkel koos.

Van alle winkels die nu nog geen webwinkel hebben, is één op de negen van plan om daar binnenkort mee te starten. De helft daarvan wil zelfs dit jaar nog of begin volgend jaar een online winkel hebben. Zo’n 56 procent van de ondervraagde winkels heeft dan ook gemerkt dat er bij hun klanten een toenemende vraag is om producten ook online aan te bieden. Maar nu is het nog zo dat het merendeel van de winkels hun meeste omzet haalt uit de stenen vestigen. Al haalt 23 procent al wel meer dan een kwart van hun totale omzet uit de webwinkel.

Kiezen voor omnichannel
“Het is goed dat steeds meer kleinhandelaars aan e-commerce doen”, zo zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Dat is ook nodig om de concurrentie aan te kunnen blijven gaan.” Maar volgens haar wil dat niet betekenen dat de stenen winkels hiermee ten dode opgeschreven zijn. “Zeker niet, maar ook zij zullen nog meer online gericht moeten worden om klanten aan te spreken. In die zin is het dan ook uitstekend dat steeds meer kleinhandelszaken ook op de ecommerce-kar springen en kiezen voor een omnichannel-aanpak, waarbij webwinkel en fysieke winkel elkaar aanvullen.”

Tags

Verder lezen

Reacties