Aantal webwinkels zal amper nog groeien!

groeit het aantal webwinkels nog?Gistermiddag kwam Metro met het mooie bericht dat in de afgelopen drie jaar, het aantal webwinkels in ons land blijkt te zijn verdubbeld. Voor mensen met een passie voor het internet is het een leuk bericht om te lezen. Helaas weet ik na het lezen van dit bericht, dat de groei in de markt er nu wel uit is.

‘De groei aan webwinkels is op’
Natuurlijk starten er elke dag nog nieuwe webwinkels. Velen zijn ook nog eens vele malen beter voorbereid dan de grote groep van starters van afgelopen jaren. Het aantal is alleen veel kleiner. Tenminste als ik kijk naar de cijfers die de media bereiken. Want de werkelijkheid is wel iets anders dan de Metro volgens mij suggereert.

Zijn er dan zoveel webwinkels gestart?
In 2009 schatte ik zelf het aantal webwinkels al iets boven de vijfentwintigduizend maar de KVK had er stukken minder en bleef steken bij iets boven de twaalfduizend. Maar dat is niet zo gek. Iemand die een paar jaar geleden zichzelf inschreef bij de KVK als online ondernemer begon al snel een ICT bedrijf. Of deed iets met handel. Webwinkelier was amper een beroep in het handelsregister en veel mensen registreerden zich iets breder omdat het voor henzelf ook nog niet helemaal duidelijk was welke koers ze gingen varen. Als je alleen al het aantal klanten van de grootste webwinkelsoftware aanbieders bij elkaar optelde kwam je soms al op enkele tienduizenden ondernemers in de dop, maar verreweg de meesten waren niet (op die manier) bij de KVK bekend.

Voorbeelden zorgen voor duidelijkheid
Door successen als Wehkamp en Bol.com, maar eigenlijk nog veel meer door successen als Kleertjes.com, LaDress of die andere (door vrouwen) zelf opgezette webwinkels, is het beroep een nog populairder gebeuren geworden. Men is er serieuzer mee geworden en steeds meer ondernemers in de dop pakken het vrij serieus aan. Ze investeren, maken een onderbouwd marketing- en/of businessplan en gaan veel beter voorbereid te werk. De kans is dus groot dat ze zich bij de KVK inschrijven als webwinkelier. In plaats van een handelsonderneming of internetbedrijfje.

Overheid is inmiddels ook wakker
Daarnaast is ook de overheid wakkergeschud. De ondernemers op allerlei online marktplaatsen en veilingssites konden nog vrij anoniem te werk gaan en ondernamen afgelopen jaren voor miljoenen euro’s onder het mom van een hobby. Daarbij is de overheid zeker wat inkomstenbelasting misgelopen en dat mag met de opkomst van de webwinkeliers niet nog eens gebeuren, zo moet de overheid hebben gedacht.

Als je nu tegen de KVK vertelt dat je een webwinkel begint wordt je al direct na je inschrijving gefactureerd door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Je begint tenslotte een bedrijf in de detailhandel. Online of niet. Dat deze vereniging zich nog steeds het meeste inzet voor stenen of toch minstens crossmediale organisaties doet daar niets aan af. De KVK is er wat bekender mee, weet beter hoe ze met dit soort inschrijvingen moet omgaan en dus stijgt het aantal webwinkeliers in het handelsregister opeens veel sneller.

iDeal was grootste groeimotor
Maar verreweg de meest belangrijke reden waarom er eind afgelopen jaar en begin dit jaar opeens zoveel webwinkeliers bij zijn gekomen is overduidelijk de verplichte KVK inschrijving voor het hebben van een iDeal account. Natuurlijk zijn er wegen om dit te omzeilen maar deze zijn zo omslachtig dat zelfs de kleinste hobbyist liever even naar de KVK gaat en die vijftig euro aftikt, dan dat hij die omwegen opzoekt. En dus werden in enkele maanden opeens enkele duizenden semi-professionele hobby webwinkeliers, ondernemer met een KVK inschrijving. Een groei in een bedrijfssector die zelfs de nationale kranten bereikt.

Maar daarmee is de grootste groei er wel uit
Het is nu leuk nieuws, want de groei bij de KVK is de laatste jaren inderdaad enorm, maar de kans is groot dat de echte groeispurts er daarmee wel uit zijn. De cijfers worden wat realistischer en groeien dan opeens niet meer met tienduizenden per jaar. Als de groei echt is beïnvloed door onduidelijkheid in het handelsregister, een groot aantal hobbyisten, en een verplichte KVK inschrijving voor iDeal, valt er met werkelijke cijfers bijna niet tegenop te groeien.

Door de kosten van de verplichte KVK inschrijving, de bijdrage aan het
Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de extra papieren rompslomp van de
Belastingdienst en KVK, wordt het allemaal ook wat minder vrijblijvend. Maar de echte groei zal geremd worden doordat er geen duidelijke redenen meer komen waarom huidige ondernemers zich opeens gaan inschrijven. Het is maar mijn mening en een verschijnsel wordt wel vaker verschillend geïnterpreteerd, maar dan ben ik benieuwd welk nieuws de krant van morgen publiceren zal.

Als ik ook maar ergens een kern van waarheid raak, is de kans natuurlijk bijzonder groot dat we, zelfs als er de komende jaren echt veel meer starters komen, bij lange na deze groeicijfers niet aan kunnen houden.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten