Aantal b2b-aankopen 50% gegroeid

Aantal b2b-aankopen 50% gegroeid

In het afgelopen jaar is het aantal online bestellingen door zakelijke bestellers gegroeid met 50 procent. Daarnaast heeft bijna de helft (46 procent) van de werkzame bevolking in ons land een bestelling geplaatst. Maar liefst 91 procent van hen plaatste die bestellingen online.

B2b ecommerce is sterk in opkomst. Dat blijkt uit de B2B e-commerce Monitor 2021, een onderzoek van onder andere Thuiswinkel.org, PostNL en Intershop naar het bestelgedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers in b2b ecommerce.

Invloed corona

Dat b2b ecommerce sterk gegroeid is, heeft te maken met de coronapandemie. Persoonlijk bezoek aan een groothandel was niet mogelijk, winkels en showrooms waren gesloten. Drie op de tien zakelijke bestellers heeft daarom meer online bestellingen gedaan.

‘Zakelijke bestellers verwachten 70% van de bestellingen online te doen in 2025.’

Hoewel de meeste maatregelingen inmiddels opgeheven zijn, verwacht het onderzoek dat b2b ecommerce ook zonder corona zal blijven groeien. De deelnemers verwachten 70 procent van de bestellingen online te doen in 2025. Maar liefst vier op de tien kopers verwacht meer dan 90 procent online te kopen in dat jaar. Maar ook op de korte termijn verwachten ze een groei te zien, 40 procent van de bestellers verwacht komend jaar meer online aankopen te doen.

Webwinkel meest voorkomende kanaal

Maar liefst 75 procent van de zakelijke bestellers deed in 2021 één of meer aankopen bij een webwinkel. Naarmate men vaker koopt, wordt vaker gebruik gemaakt van bestel- en dealerportalen. Uit eerder onderzoek van Intershop bleek nog dat maar 8 procent van fabrikanten ecommerce-platforms gebruikt. Een online aanwezigheid kan dus zorgen voor extra omzet van een groothandel, distributeur of fabrikant.

Bron: B2B E-commerce Markt Monitor 2021, Ipsos.

Kleine groep zorgt voor merendeel bestellingen

Uit het onderzoek blijkt dat 79 procent van het totale aantal zakelijke bestellingen gedaan werd door 22 procent van de zakelijke kopers. Dit zijn ‘heavy shoppers’ die gemiddeld 130 keer per jaar bestellen.

‘De helft van de zakelijke bestellers is 50 jaar of ouder.’

Een opvallend resultaat is dat de helft van de zakelijke shoppers 50 jaar of ouder is. Ook onder de heavy shoppers was de helft 50 jaar of is. Slechts 15 procent van de zakelijke shoppers is jonger dan 35 jaar, terwijl ruim een derde van de online bestellers tussen de 35 en 49 jaar oud is. B2b-verkopers zouden hier bij de inrichting van hun webwinkel rekening mee kunnen houden.

20% van zakelijke shoppers ontevreden over betaalmiddel

Zo’n 45 procent van de zakelijke kopers rekende bestellingen af via iDeal, een derde deed dit via een factuur en slechts 8 procent gebruikte een creditcard. Toch blijkt dat 20 procent van de bestellers een voorkeur heeft voor een ander betaalmiddel, maar die is niet altijd beschikbaar in de webwinkel.

‘40% van de shoppers rekent het liefst af via iDeal.’

B2b webwinkels die meerdere betaaloplossingen aanbieden behalen een hogere klanttevredenheid. Volgens het onderzoek hebben heavy shoppers en grote bedrijven een voorkeur voor betalen op factuur, maar een groter deel van de bestellers (40 procent) hebben juist behoefte aan iDeal.

Meer omzet door lage bezorgkosten

Naast betaaloplossingen zijn bezorgkosten en levering belangrijke factoren in de selectie van een webwinkel. Uit het onderzoek blijkt dat lage bezorgkosten zorgt dat men vaker bij een webwinkel gaat bestellen (31 procent). Dit wordt opgevolgd door een bezorging binnen 24 uur (16 procent).

‘20% van de bestellers is bereid extra te betalen voor een duurzame levering.’

Toch is maar liefst een derde van de bestellers bereid om langer te wachten op een bestelling wanneer dit duurzamer is. Een vijfde is daarnaast bereid om er extra voor te betalen, wat een toename is ten opzichte van vorig jaar (18 procent). Hieruit blijkt dat duurzaamheid ook in b2b ecommerce van toenemend belang is.

Bron: B2B E-commerce Monitor 2021, Ipsos
Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten