menu

Aandeel online boodschappen naar 22% in 2023

We gaan met z’n allen online veel meer online boodschappen bestellen de komende jaren. Waar het aandeel van online boodschappen nu nog op 4 procent ligt, zal dit volgens consumenten uitgroeien naar 22 procent in de komende vijf jaar. Experts zijn iets minder optimistisch ingesteld, maar zien alsnog een flinke groei.

Dit blijkt uit onderzoek dat GfK liet uitvoeren onder duizend consumenten en onder experts van ShoppingTomorrow. Daaruit komt naar voren dat de Nederlandse consument verwacht over vijf jaar 37 procent van de totale bestedingen aan producten en diensten uit te geven bij webshops. Op dit moment ligt het percentage nog op zo’n 25 procent. Op dit vlak zijn de experts positiever gezind: zij verwachten dat over vijf jaar 44 procent van de consumentenbestedingen online verloopt.

Consument ziet hardere groei dan experts

Waar de experts wat minder optimistisch zijn dan consumenten is op het gebied van online boodschappen doen. Momenteel ligt dat aandeel op 4 procent, maar consumenten verwachten dat dit uitgroeit naar 22 procent in 2023. “Een enorme groei, terwijl de ShoppingTomorrow-experts opvallend genoeg wat terughoudender zijn; zij verwachten een online aandeel van 13 procent in 2023”, aldus programmamanager Inge Demoed. “Ik ben dus heel benieuwd wie daar gelijk gaat krijgen, maar het staat vast dat de online verkoop van dagelijkse boodschappen een aardige vlucht gaat nemen.”

De komende vijf jaar denken Nederlanders meer online te besteden in de categorieën food/nearfood, health & beauty en home & garden. Dit zijn momenteel categorieën die online nog niet heel sterk vertegenwoordigd zijn, dus dat hier de grootste groei wordt voorspeld, valt op zich ook wel te verwachten.

Verwacht online aandeel van verschillende productcategorieën.
Verwacht online aandeel van verschillende productcategorieën.

Verschil in opvatting bij uitgaven aan media en ICT

Ook interessant aan bovenstaande grafiek is het significante verschil in verwachtingen bij de categorieën media & entertainment en computer & accessoires. In beide gevallen denken consumenten dat het online aandeel de komende vijf jaar zal afnemen, terwijl de experts juist een aanzienlijke toename in het online aandeel voorspellen.

Winkelstraat zal in trek blijven

Ondanks dat het aantal aankopen dat online wordt gedaan flink is toegenomen over de afgelopen jaren, verwacht bijna twee derde van de consumenten dat ze over vijf jaar nog even vaak naar de binnenstad gaan. Dat wil niet zeggen dat ze daar dan ook aankopen doen: de winkel is nog altijd voor 58 procent van de consumenten de beste plek om informatie in te winnen of advies te krijgen over een product of dienst.

Online shoppen vanuit Azië wordt steeds populairder, al heeft nu al 53 procent wel eens iets uit dit continent besteld. Ter vergelijking: 52 procent heeft wel eens iets uit andere landen binnen Europa besteld, terwijl slechts 38 procent dit kan zeggen over aankopen uit Noord-Amerika.

Marktplaatsen worden populairder

Shoppen bij de ‘traditionele’ webwinkel is er steeds minder bij; consumenten neigen steeds vaker naar het bestellen op marktplaatsen, zoals Amazon en Alibaba. Als voornaamste redenen worden de prijs en het brede assortiment genoemd. Inmiddels heeft 77 procent van de Nederlandse online kopers weleens iets gekocht bij een (internationale) marktplaats.

80% wil eigen bezorgtijd kiezen

Vanuit de 24 verschillende expertgroepen die ShoppingTomorrow telt zijn er ook enkele vragen meegenomen in het onderzoek. Hieruit komt onder meer naar voren dat een overgrote meerderheid van de consumenten (80 procent) graag een eigen bezorgtijd wil kunnen kiezen, terwijl 42 procent de snelheid van leveren het belangrijkst vindt.

Tags

Reacties