96% consumenten gaf online geld uit in eerste kwartaal

96% consumenten gaf online geld uit in eerste kwartaal

Maar liefst 96 procent van de consumenten in ons land gaf in het eerste kwartaal online geld uit. De populariteit van online winkelen is ook in de rest van Europa te zien. Van de consumenten in heel Europa gaf namelijk 95,8 procent in diezelfde periode online geld uit.

Dit blijkt uit recent onderzoek van AliExpress. De online marktplaats publiceerde onlangs de AliExpress Consumer Insight Report over het eerste kwartaal van dit jaar. Voor het onderzoek hebben meer dan 8.500 consumenten uit Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Nederland vragen beantwoord.

47% shoppers doet helft alle aankopen online

Het onderzoek laat ook zien dat Nederlanders vaak online aankopen doen. Maar liefst 47 procent van de shoppers deed meer dan de helft van alle aankopen online. De online-uitgaven lagen daarom ook hoog. Meer dan 75 procent gaf meer dan 100 euro online uit in het eerste kwartaal.

‘30% van de Nederlanders is meer dan 5 uur per week bezig met online shoppen.’

Bijna één op de drie Nederlanders (30 procent) is meer dan vijf uur per week bezig met online zoeken naar producten. Over heel Europa is dat percentage 35 procent. Tussen generaties zijn er wel grote verschillen te zien. Van de 18- tot 24-jarigen in ons land is 43,5 procent meer dan 5 uur bezig met online winkelen. Bij de 55-plussers is dit bijna 25 procent.

‘Bemoedigend’

“Het Consumer Insight Report geeft ons een duidelijk beeld van de meest populaire winkelcategorieën in Nederland. Voor ons bij AliExpress is het bemoedigend om te zien dat retail websites de meest populaire winkelkanalen in Nederland zijn”, aldus Gary Topp, AliExpress European Commercial Director.

‘Online winkelen is niet alleen populair bij jongeren in Nederland, ook bij 55-plussers.’

“Online winkelen is onverminderd populair onder Nederlandse consumenten. Dit is niet alleen voorbehouden aan jongeren, we zien dat bijna een kwart van de 55-plussers meer dan 5 uur per week online winkelt.”

Top-5 categorieën in Nederland

In ons land werd in deze top-5 van categorieën het meest online gekocht in het eerste kwartaal:

1. Kleding, ondergoed, slaapmode & schoenen
2. Schoonheid & gezondheid
3. Huishoudelijke apparaten en elektronica
4. Speelgoed & hobby’s
5. Telefoons & telecommunicatie
Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten