menu

90% webwinkels voldoet niet aan nieuwe regels

90% webwinkels voldoet niet aan nieuwe regelsDe Richtlijn Consumentenrechten werd op 13 juni van kracht en heeft de maanden ervoor genoeg aandacht gekregen. Toch zijn er nog volop webwinkels die niet voldoen aan deze nieuwe regelgeving. Zo verstrekt maar liefst 90% niet het verplichte modelformulier voor herroeping waarmee consumenten hun bestellingen kunnen herroepen binnen de bedenktijd. Wordt dit niet correct verstrekt, dan heeft de consument automatisch twaalf maanden bedenktijd!

 

En het zijn heus niet alleen de kleine webwinkels die hiermee in de fout gaan, zo laat het onderzoek van Webshopblog.nl wel zien. Grote webwinkels als de Bijenkorf en Conrad, maar ook leden van het Thuiswinkel.org-keurmerk zoals V&D, MediaMarkt en Bax-shop verstrekken geen herroepingsformulier. En dat moet toch echt sinds de Richtlijn Consumentenrechten van kracht zijn. Deze stelt onder andere eisen aan webwinkels betreffende het terugsturen van bestellingen: webwinkels moeten klanten vóóraf informeren met een zogeheten herroepingsformulier.

Alleen Bol.com en Scheersalon.nl verstrekken formulier
Webshopblog.nl testte bij 21 webwinkels of dit wel het geval was en wat bleek: alleen Bol.com en Scheersalon.nl verstrekken vooraf een herroepingsformulier. Tussen de webwinkels die dit niet doen, zitten ook leden van Thuiswinkel.org en Webshop Keurmerk. Van die laatste zegt voorzitter Mark Teurlings: “Uiteraard moeten alle webwinkels aan de regelgeving voldoen en wij stellen dat ook als eis. De regelgeving is jaarlijks aan verandering onderhevig en voor sommige webwinkels zijn de regels wat lastiger op de site aan te passen dan bij anderen om uiteenlopende redenen.” Maar mochten regels niet nageleefd worden, dan is Teurlings duidelijk: “Winkels die zich niet aan de Keurmerk-code, Algemene Voorwaarden en/of de Richtlijn Consumentenrechten houden en na een redelijke termijn weigerachtig blijven dat te doen worden geschorst tot het alsnog gebeurt dan wel geroyeerd bij blijvende weigering of niet voldoen aan de regels.”

Roland van Kortenhof, woordvoerder Thuiswinkel.org denkt er hetzelfde over: “Thuiswinkel.org heeft haar leden uitgebreid geïnformeerd over de wijzigingen ten aanzien van de nieuwe consumentenrichtlijn. In de jaarlijkse hercertificering wordt daar ook streng op gecontroleerd. Ieder lid dat niet voldoet aan onze certificeringseisen wordt geschorst en mag het logo niet voeren.”

Twaalf maanden bedenktijd
Wij zijn benieuwd hoe en of de webwinkels hier op reageren. Ze zouden er wel wijs aan doen, want ze kunnen hiermee niet alleen hun keurmerk-certificaat kwijtraken, maar krijgen dan ook te maken met de consument die, in het geval van het niet correct verkrijgen van het formulier, automatisch twaalf maanden bedenktijd heeft in plaats van 14 dagen.

Webwinkels die niet voldoen aan de nieuwe Richtlijn Consumentenrechten

Tags

Reacties