9% online aankopen gaat via smartphone
Het gebruik van de smartphone bij online shoppen wint steeds meer terrein. In het afgelopen kwartaal heeft één op de vijf online shoppende Nederlanders iets op zijn of haar smartphone besteld. Er is 224 miljoen euro uitgegeven via dit mobiele apparaat en het gemiddelde aankoopbedrag ligt op 60,50 euro.
Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor die elk kwartaal wordt uitgebracht. Je moet dan wel even met de cijfers en gegevens stoeien, want de marktmonitor heeft het in één alinea over online bestedingen, online aankopen en online shoppers, waardoor het soms een beetje lastig interpreteren wordt.
In de zomerperiode, van juli tot en met september, werd er 4,48 miljard euro uitgegeven. Het aandeel van de smartphone hierin bedroeg 5 procent, oftewel 224 miljoen euro wat via de smartphone online werd uitgegeven. In deze periode werden 41,6 miljoen online aankopen gedaan. Daarvan waren 3,7 miljoen via de smartphone gedaan, wat neerkomt op 9 procent. Dat betekent dat het gemiddelde orderbedrag via de smartphone op 60,50 euro ligt. Kijken we niet naar het type apparaat, dan is het gemiddelde online orderbedrag in ons land 107,69 euro.
In het derde kwartaal telde Nederland 11 miljoen online shoppers. Volgens de marktmonitor deed toen 20 procent minimaal één keer een online aankoop via hun smartphone. Dat betekent dat ons land 2,2 miljoen zogenaamde smartphone-shoppers kent.
Nederlandse ecommerce: €19,8 miljard in 2016
De marktmonitor keek uiteraard niet alleen naar de invloed van de smartphone op onze ecommerce-industrie. Het keek ook naar deze business in z’n geheel. In het derde kwartaal werd er 4,48 miljard euro uitgegeven, wat neerkomt op een groei van 28 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De ecommerce in ons land is daarmee uitgekomen op 14 miljard voor de eerste drie kwartalen. Voor de laatste drie maanden wordt een online omzet van 5,8 miljard verwacht, wat betekent dat de online omzet over heel 2016 naar verwachting gaat uitkomen op 19,8 miljard euro.
Reacties