80% van Belgische consumenten shopt vooral offline

80% van Belgische consumenten shopt vooral offline

Op de vraag wat het best hun shoppinggedrag beschrijft, zegt 80 procent van de Belgische consumenten dat zij vooral in stenen winkels shoppen, tegenover slechts 20 procent die zegt met name online te winkelen. Belgiƫ loopt hierin ver achter op de rest van Europa.

Zo blijkt uit het onderzoek ā€œThe European connected consumer ā€“ A life lived onlineā€ [pdf] van advocatenkantoor Osborne Clarke. Het onderzocht het consumentengedrag in de landen BelgiĆ«, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italy, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In deze zeven landen lag het gemiddelde percentage dat vooral online shopt op 31 procent en dat offline shopt op 69 procent. BelgiĆ« is dus een vreemde eend in de bijt.

ā€˜Belgische consumenten zijn relatief conservatiefā€™

ā€œEen analyse van Euromonitor geeft aan dat Belgische consumenten relatief conservatief zijn. Daarnaast maken zware regelgeving in de retailsector, en de politieke en taalgrenzen, het moeilijk voor geavanceerde technologieĆ«n om het land binnen te dringen. Dit kan ertoe leiden dat weinig webwinkels specifiek zijn toegesneden op de Belgische consumentā€, zo valt in het rapport te lezen.

Ook op het gebied van online betalen, drones, autonome autoā€™s en in-store technologieĆ«n blijven Belgen vaak achter in vergelijking met de andere Europeanen. Zo betaalde de afgelopen drie maanden 41 procent van de Belgen contactloos, terwijl het gemiddelde in Europa op 45 procent ligt.

ā€˜Belgie maakt significante groei ecommerce meeā€™

ā€œBelgiĆ« mag dan terughoudend zijn wat betreft sommige nieuwe technologieĆ«n, maar het land maakt een significante groei mee in zowel mcommerce en ecommerce en deze markt moet dan ook niet genegeerd wordenā€, zo besluit partner Stefan Deswert op positieve wijze.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten