menu

8 redenen waarom je webwinkelier wilt zijn

8 redenen waarom je webwinkelier wilt zijnCross-channel is hartstikke leuk, maar elke doorgewinterde webwinkelier weet stiekem ook wel dat ecommerce eigenlijk veel toffer is dan de retailwereld. Het is vernieuwender, het groeit sneller en er zijn veel meer mogelijkheden. Wij presenteren je 8 redenen waarom je webwinkelier wílt zijn.

1. Je hoeft je niet te ergeren aan klanten die niet weten hoe een mandje of wagentje werkt

Als je in de Target zou rondlopen als winkelmedewerker, zou je waarschijnlijk een aantal keer je hoofd tegen de muur willen stoten door zoveel stupiditeit. Talloze mensen die niet doorhebben dat het mandjes zijn om te dragen, niet om achter je aan mee te sleuren (het gebrek aan wieltjes zou hiervoor al een kleine hint kunnen zijn). Nee, deze klanten zien een mandje en een handvat (eigenlijk onderdeel van het rek waarin de mandjes staan opgesteld) en sleuren het onding de hele winkel door. Sommigen letten al helemaal niet op en nemen doodleuk de stellage plus twee of soms zelfs tien(!) mandjes mee.

En als het dat niet is, dan is er wel weer een tekort aan winkelwagentjes of mandjes, zodat mensen noodgedwongen de kinderwagen moeten gebruiken… En hé, wees blij dat jij als webwinkelier niet de zorg hebt over dat oude winkelwagentjes weer op een goede manier terugkomen bij de leverancier:

2. Klanten maken niet dezelfde flauwe grapjes
In elke branche zijn er wel bepaalde grapjes waarvan een groep klanten blijkbaar denkt die te moeten maken, terwijl de desbetreffende ondernemer of winkelmedewerker daar nou niet echt op zit te wachten. Die grapjes hoor je bij de kapper, als de loodgieter langskomt, maar ook op de winkelvloer.

Wanneer je briefjes van 100 euro scant, kun je ervan uitgaan dat een grapjas zegt: “Hij is goed, hoor. Ik heb ‘m vanmorgen nog geprint”. Of wanneer je vraagt of de klant een bonnetje wil, hij dan antwoordt met: “Nee, ik kan het toch niet declareren”. Of wanneer je in een restaurant vertelt dat je één bepaald gerecht helaas niet meer kan aanbieden, iemand quasi-teleurgesteld antwoord met “Hè, daar had ik nou net zo’n zin in!”

Gelukkig heb je daar als webwinkelier niet zo snel last van. Komt dat doordat de branche nog relatief nieuw is? Of doordat je misschien toch wat minder direct contact hebt met je klanten? Hoe dan ook, het is voor velen een ware verademing!

3. Niet afhankelijk van situaties om je heen
Hoe irritant is het om eindelijk een lekker lopende zaak te hebben en dan te moeten toezien hoe de toestroom van klanten stagneert (en dus ook je omzet) omdat het bedrijf naast je zo nodig de gevel moet verbreden. Of nog erger: de gemeente heeft besloten om de weg net iets anders te lopen, zodat je minstens een halfjaar lang iedere ochtend over een steiger moet lopen om bij je eigen zaak te kunnen. Dat gaat je klanten kosten!

Online zal dit je niet snel overkomen. Oké, als je je eigen website verbouwt kan het tot minder bezoekers leiden, maar je bent niet afhankelijk van de verbouwing van een concurrent of wat de gemeente besluit te doen.


Bron: @LarsHeemskerk

4. Klanten hoeven zich niet te ergeren aan andere klanten
Loop een supermarkt binnen op een zaterdagmiddag en binnen no-time erger je je kapot aan trage klanten, jengelende kinderen, files van winkelwagens, bejaarden die hun 1- en 2-centjes zoeken in hun portemonnee en mensen die “eventjes” voor willen omdat ze haast hebben en alleen maar een pak melk, een fles cola en een rol huishoudfolie hoeven af te rekenen. En of diegene daarachter ook eventjes voor mag…

In de webwinkel is van dit alles natuurlijk geen sprake. Klanten zien andere klanten niet, hoeven zich dus niet kapot te ergeren, staan niet veel te lang in de rij om af te kunnen rekenen en laten hierdoor hun klantervaring niet negatief beïnvloeden door het gedrag van andere consumenten.

5. Je kan je eigen muziek draaien
Er zijn weinig offline retailers die in hun zaak hun eigen muziek draaien. Bij de kapper staat er noodgedwongen Sky Radio op, omdat er dan meer muziek dan dj-gewauwel te horen is, terwijl je bij de Jumbo constant Nick en Simon voorbij hoort komen. Als webwinkelier hoef je niet aan deze vorm van crowd pleasing te doen; je kan gewoon draaien wat jij wilt, de hele dag lang!

Je kan alleen dit soort ludieke dingen zo moeilijk doen in je webwinkel…

6. Je hoeft er niet representatief uit te zien
Of je nu werkt in een supermarkt, bij de bakker, als medewerker van een winkel in kantoorartikelen of als makelaar: bij veel beroepen wordt van je verwacht dat je er representatief uitziet. De dresscode verschilt per branche, maar velen zijn het er toch over eens dat je als ondernemer geen versleten kleding met brandvlekken hoort te dragen.

Als webwinkelier hoef jij je niet te houden aan deze ongeschreven regels. Je kan prima in je pyjamabroek de orders verwerken of in je badjas de klantenservice afhandelen. Pas als je naar het postkantoor rijdt om pakketjes af te leveren, doe je er goed aan om je even ‘representatief’ aan te kleden…

7. Je hoeft niet te spiegelen, af te sluiten en vroeg op om de winkel te openen
Als klanten producten uit je stenen winkel halen, dan ontkom je niet aan het ‘spiegelen’, het vooraan zetten van oudere artikelen, zodat het schap mooi vol lijkt. Voor een vakkenvuller is dit vaak een rotklusje, maar in je webwinkel is dit helemaal niet aan de orde! Of men nu twee, veertien of achtenzeventig producten afneemt, andere klanten zullen hier niks van zien.

Ook fijn aan het webwinkelier zijn: je hoeft na een lange dag werken niet ook nog eens de kas op te maken, het gangpad schoon te maken, het beveiligingssysteem in te schakelen en alles af te sluiten. Laat staan dat je voor dag en dauw op moet om de winkel te openen. Welnee, ’s avonds zet je de computer uit (of laat je een backup runnen) en ’s morgens zet je de computer weer aan om te zien hoeveel bestellingen er zijn gemaakt door de nachtbrackers.

8. Je hoeft niet te liegen
Als je een kledingwinkel runt, dan ontkom je er niet aan. Er komt een klant binnen die een jurkje probeert, maar je ziet al snel dat het haar eigenlijk niet staat. Toch blijf je beleefd én hou je de gewenste conversie in het achterhoofd en dus kier je, nog voordat je er erg in hebt: “Oh, dat staat je éééénig, hoor! Echt voor jou gemaakt, dat zie je zo!” De klant rekent tevreden af en jij bent wat leuke marge én een schuldgevoel rijker.

In een webwinkel hoef je dit soort toneelstukjes gelukkig niet meer te houden. De klant beslist zelf maar of iets hem of haar staat, jij kunt je ongemeende complimenten lekker voor je houden.


Oké, dit zag er online misschien iets leuker uit dan het in werkelijkheid was…

Tags

Reacties