8% bedrijven verkoopt via marktplaats

8% bedrijven verkoopt via marktplaats

Zo’n één op de twaalf bedrijven die producten en diensten verkopen, deed dat in 2019 volledig of gedeeltelijk via een online marktplaats. Daarbij haalde driekwart meer dan de helft van de platformomzet binnen via één platform.

En daarmee wordt weer maar eens duidelijk hoe belangrijk online marktplaatsen zijn geworden in onze economie. Het CBS, dat met Monitor online platformen 2020 deze cijfers deelt, stelt dat de opkomst van online platformen kansen biedt, maar ook uitdagingen met zich meebrengt.

Online platformen bieden kansen, maar brengen ook uitdagingen met zich mee.

Het CBS deed onderzoek naar alle soorten online platformen. In de branche ‘arbeid’ werd het hoogste aantal online platformen gevonden, terwijl 8,1 procent van alle marktplaatsen in de categorie retail valt.

63% van alle aanbieders zit in retailbranche

Online platformen in de retail en in de branche ‘marktplaatsen’ tellen relatief veel aanbieders. Hier zijn er meer dan duizend keer het gemiddelde aantal aanbieders op platformen uit de branche Energie en duurzaamheid. Het is zelfs zo dat bijna twee op de drie aanbieders in alle branches (63 procent) zich bevindt in de retailbranche.

Wat het aantal klanten betreft moet de retail (25 procent) het afleggen tegen platformen die vakantieverblijven aanbieden; zij scoren een aandeel van 54 procent van alle afnemers op online platformen in Nederland.

1,9% verkoopt uitsluitend via online platform

In 2019 verkocht 7,9 procent van de bedrijven via een online platform. Dit is een stijging ten opzichte van 2016, toen 4,6 procent dit deed. Het is zelfs zo dat twee jaar geleden bijna twee procent van de bedrijven uitsluitend via online platformen verkocht. Zij brachten hun producten of diensten dus niet aan de man via een eigen website of app.

Slechts 0,9 procent van de omzet werd behaald uit verkoop via online platformen.

Er zijn dus veel bedrijven die via een online platform verkopen, maar de omzet blijft nog achter. Twee jaar terug was slechts 0,9 procent van de omzet behaald met verkoop via dergelijke platformen. De omzet uit verkoop via een eigen website of app was met 8,3 procent vele malen hoger, zo stelt het CBS.

Marktmacht van platform

Het statistiekenbureau wist ook te achterhalen dat 77 procent van de bedrijven meer dan de helft van de platformomzet uit de verkoop via één platform wist te behalen. “Verkoop via één platform suggereert een bepaalde mate van afhankelijkheid van een specifiek platform. Het geeft een indicatie van een zekere ‘marktmacht’ van dit ene platform”, aldus de onderzoekers.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten