74% shoppers wantrouwt bezorgbelofte tijdens feestdagen

74% shoppers wantrouwt bezorgbelofte tijdens feestdagen

Driekwart van de Nederlandse consumenten heeft er geen vertrouwen in dat de pakketjes die ze tijdens de feestdagen bestellen op tijd aankomen. Een groot deel van de Nederlanders anticipeert hier dan ook op door ruim van tevoren de decemberaankopen te doen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Manhattan Associates. Naast dat 55,6 procent de online aankopen rondom de feestdagen dus ver van tevoren doet, loopt nog eens 19 procent liever helemaal geen risico en gaat het daarom naar de stenen winkel voor de sinterklaas- en kerstcadeaus.

Cadeaus minstens week van tevoren besteld

Tegenwoordig hebben de meeste webwinkels snelle levertijden, waarbij er steeds vaker al de volgende dag kan worden bezorgd. Toch bestellen zeven op de tien online shoppers in ons land hun cadeaus meer dan een week van tevoren, om teleurstelling op het logistieke vlak te voorkomen. Desondanks denkt bijna 20 procent dat webwinkels hun bestellingen binnen drie tot vijf dagen moeten kunnen leveren.

Mannen bestellen vaker last-minute

Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat mannen wat meer risico lijken te nemen (of denken ze gewoon wat minder goed na?) als het aankomt op het bestellen van de decemberaankopen. Zo bestelt 7,4 procent van de mannen cadeaus één à twee dagen voor de feestdagen plaatsvinden, terwijl dit percentage bij de vrouwen met 3,6 procent meer dan twee keer zo laag ligt.

Als het gaat om échte last-minuteaankopen (op dezelfde dag nog cadeaus kopen) dan doen de mannen het ook ‘beter’: 5,2 om 3,7 procent.

Idee voor retailer: bon twee keer afdrukken

Een veel voorkomend probleem rond de feestdagen is dat mensen cadeautjes krijgen waar ze eigenlijk niet op zitten te wachten. In zo’n geval houdt de helft van de Nederlanders zijn cadeau, terwijl 20 procent het doorgeeft aan een ander. En vijf procent verkoopt het ongewenste cadeautje door.

Maar een kwart van de mensen vraagt in zo’n situatie naar het bonnetje. Retailers kunnen hier op inspringen door twéé bonnetjes te verstrekken, iets wat volgens Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates in omringende landen vaker gebeurt. “Eén bon is bedoeld voor diegene die het cadeau koopt, de andere noemt men de ‘gift-receipt’. Op deze bon staat het aankoopbedrag van het cadeau niet vermeld, de ontvanger kan zijn pakje echter wel retourneren of ruilen met deze bon. De gift-receipt wordt daar vaak al direct bij het pakje gegeven.” En anders toch maar een cadeaubon?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten