‘70% van marketing mist haar doel’

‘70% van marketing mist haar doel’

In de ecommerce moeten consumenten dankzij verschillende online marketing-activiteiten en zoekmachineoptimalisaties van merkfabrikanten tot aankoop overgaan. Maar in de praktijk lukt dit vaak niet. Het is zelfs zo dat 70 procent van deze digitale maatregelen haar doel mist.

Dat concludeert de Brand Science Institute, nadat het zo’n 1300 consumenten ondervroeg en 120 ‘brand activation’-modellen onderzocht. Dit zijn marketinginitiatieven waarbij de interactie tussen de consument en het merk centraal staat.

‘Te veel overbodige informatie’

“Tweederde van alle klanten die we ondervroegen, klaagden over de grote hoeveelheid aan overbodige informatie”, zo zegt CEO Nils Andres. “Dit werkt natuurlijk niet erg informatief en doet niet veel goeds voor het aankoopproces.”

“Bij ons onderzoek vonden we in de zogenaamde verkooptrechter significante tekortkomingen in de contactmomenten onderling. Hier wordt in de traditionele customer-journeymodellen vaak nog geen rekening mee gehouden”, aldus Andres.

Nog vaak gestandaardiseerde feeds gebruikt

Een belangrijke reden voor deze ontwikkeling zou zijn dat veel retailers en webwinkelsoftware nog altijd gestandaardiseerde feeds gebruiken die afkomstig zijn van centrale productdatabases van fabrikanten. Hierdoor wordt tijdens het aankoopproces op het betreffende contactmoment geen content getoond die specifiek op de klant is aangepast.

“Zelfs gerenommeerde SEO-programma’s bij Amazon en Google missen hun doel, omdat ze eenzijdig zijn en tijdens de customer journey zonder de koppeling tussen andere webwinkels of ecommerce-platforms worden geoptimaliseerd”, aldus de CEO.

Schrijf zelf je productteksten

Wat ons betreft kunnen webwinkels anno 2019 er niet meer mee wegkomen als ze nog steeds de productinformatie klakkeloos overnemen die ze van de leverancier krijgen aangeleverd. Wil je nou echt goed je productpagina optimaliseren, schrijf je eigen productteksten. Pas je tone of voice aan aan de rest van de site en geef juist die informatie die voor jóúw klanten relevant en belangrijk is.

Houd nieuw bezoek vast met goede landingspagina

En als jij nieuwe klanten probeert te werven via een gelikte actie op social media, zorg dan ook voor een perfecte landingspagina. Veel bezoekers zullen namelijk voor het eerst op je site komen en je wilt ze niet wegjagen doordat er bijvoorbeeld te weinig informatie is over de actie, de voorwaarden niet duidelijk zijn of dat er andere vragen opborrelen.

En aangezien je bij een actie vaak alleen maar kosten maakt, doe je er misschien ook wel goed aan de potentiële klant op de landingspagina meteen kennis te laten maken met enkele van je topproducten. Het blijft natuurlijk marketing!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten