70% cross-bordershoppers ondervindt problemen

70% cross-bordershoppers ondervindt problemen

Ruim twee derde van Nederlanders die aankopen doen bij buitenlandse webwinkels heeft weleens problemen ervaren bij het shoppen. Het gaat dan bijvoorbeeld mis bij de levering of met het product zelf. En dat terwijl kopen bij buitenlandse shops alleen maar populairder wordt.

Veel van de problemen die Nederlandse consumenten ondervinden bij buitenlandse shops gaan niet onopgemerkt voorbij. Ruim twee op de vijf heeft een klacht ingediend bij de desbetreffende webwinkel.

Online shoppen in het buitenland populairder

Dit komt naar voren in een onderzoek dat Mastercard hield onder bijna 1500 Nederlanders, overigens ver voordat het coronavirus hier uitbrak. Hieruit kwam ook de conclusie dat driekwart van de Nederlanders weleens koopt bij een buitenlandse webwinkel. En 56 procent van de ondervraagden zegt dit nu vaker te doen dan twee jaar geleden. De antwoorden komen overeen met een eerdere conclusie van het CBS dat de omzet van Europese webwinkels vanuit Nederlands is gestegen met 20 procent.

Lage prijs belangrijkste reden voor cross-border shoppen

Volgens de enquête is vooral de aankoopprijs een belangrijke reden (genoemd door 87 procent) om voor een buitenlandse webwinkel te kiezen. Maar ook het assortiment (54 procent) en de zoektocht naar een specifiek product (49 procent) zijn veelgehoorde argumenten.

Het over de grens shoppen gaat echter niet zonder slag of stoot. Zo heeft 70 procent wel eens een negatieve ervaring gehad. De meest voorkomende problemen zijn een te late levering (36 procent), het überhaupt niet aankomen van een product (21 procent) en het ontvangen van een verkeerd product (16 procent).

Pakketjes arriveren te laat of helemaal niet.

Misschien komt het mede door de vaak lage prijzen, maar Nederlanders hebben bij online aankopen uit het buitenland vaak spijt. Zo heeft bijna de helft (45 procent) weleens spijt gehad van een aankoop. Ook zegt een kwart wel eens een miskoop te hebben gedaan, waarvan ze van tevoren al dachten dat de aanbieding te mooi was om waar te zijn.

Maar ondanks de vele negatieve ervaringen, zegt slechts 14 procent van de ondervraagden dat ze weinig vertrouwen hebben in buitenlandse webwinkels.

Slechts 14% zegt weinig vertrouwen te hebben in buitenlandse ecommerce.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten