menu

7 dingen die jouw klanten willen

zeven redenen waarom mensen online kopenAls webwinkelier ben je altijd op zoek naar een goede conversie. Veel bezoekers hebben is immers leuk, maar als die allemaal niks kopen, dan schiet het niet op. Je moet dus weten waar je bezoekers naar op zoek zijn en wat ze verlangen van jouw webwinkel. Wij schotelen je zeven dingen voor waar klanten online op zoek naar zijn.

Mensen kopen artikelen om veel verschillende zaken, maar waarom kopen ze nu specifiek online? Volgens Econsultancy is uit recent onderzoek van MIT, Facebook, Google en retailgigant Target gebleken dat de volgende zeven redenen de voornaamste zijn waarom mensen online kopen en willen blijven kopen:

zeven redenen waarom mensen online kopen

Prijs
De prijs is van oudsher iets waarmee webwinkels de concurrentie met stenen winkels aangaan (en die vaak ook winnen). En het zijn niet alleen ecommerce-giganten als Amazon en Bol.com die op het gebied van prijzen kunnen floreren, ook kleinere webwinkels kunnen die strijd aangaan. Kortingen werken voor de consument als een rode lap op een stier en dat is dan ook een van de redenen waarom bijvoorbeeld Bol.com dag in, dag uit met kortingen rondstrooit op de homepage. Wees ook goed voorbereid op concurrenten die misschien wel onder jouw prijzen gaan zitten en blijf er altijd bovenop zitten, zodat je nog binnen een minuut je prijzen, vanaf je werklocatie maar ook vanaf je mobiel, kunt aanpassen!

Kun je nou om wat voor reden dan ook niet de goedkoopste zijn, probeer dat gemis voor de consument dan te compenseren door een excellente klantenservice te leveren, zodat de bezoeker nou eenmaal niet om jou heen kan. Want uit onderzoek blijkt namelijk ook dat 81% van de ondervraagden heeft aangegeven meer te hebben betaald om zo een betere service te kunnen krijgen.

Bereikbaarheid
Stel, het is kwart voor zes ‘s avonds, je wilt net afsluiten op je werk en je komt erachter dat je nog dat  ene boek moet kopen, omdat je morgenavond een verjaardag hebt. Naar de winkel gaan wordt ‘m niet, omdat die dicht zal zijn op het moment dat jij eraan komt. Wat wél open is, zijn de tientallen webwinkels waar je 24 uur per dag kunt bestellen. En dat is dus precies de kracht die jij als eigenaar van een webwinkel in handen hebt. Maak daar gebruik van! Webwinkels die bestellingen voor 22:00 nog verwerken en de volgende dag aan huis bezorgen of zelfs same-day-delivery aanbieden hebben bij de consument helemaal een streepje voor.

Bezorging
Bezorging is hartstikke belangrijk voor het succes van je webwinkel. Bezorg jij gratis, snel én betrouwbaar, dan zit je helemaal goed. Aangezien er steeds meer webwinkels bijkomen, is het voor een potentiële klant gemakkelijk overstappen naar de concurrent als hij ziet dat jij er wel erg lang over doet om zijn bestelling te leveren. En als de bezorging bij de eerste keer gelijk misgaat dan hoef je er in de meeste gevallen niet op te rekenen dat die klant nog eens bij je terugkomt.

Uit onderzoek zou zijn gebleken dat 56% van de consumenten ergens anders kijkt voor gratis bezorging, zelfs als het product daar ietsje duurder is. Dus waar wacht jij nog op? Bezorging wordt een steeds belangrijkere factor en als reuzen als Amazon en Bol.com dergelijke service bieden kun je haast niet achterblijven als je je klanten niet naar hen wilt zien vertrekken. Doe er alles aan om de klant extra artikelen in zijn winkelwagen te laten stoppen op weg naar de kassa, want op die manier haal jij meer marge en kost het je dus niet meer zoveel om gratis verzending te kunnen aanbieden.

Snelheid
Tijd kost geld. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klant. Alles moet dus snel (kunnen) verlopen. Maar dat lijkt nog niet bij iedere webwinkelier door te dringen. Geen wonder dat wij februari hebben uitgeroepen tot de maand van de snelheid! Maar het gaat niet alleen om het snel laden van webpagina’s, ook het hele proces van een webwinkel bezoeken tot aan het daadwerkelijk afrekenen moet zo snel, soepel en vlekkeloos verlopen. Dit kun je deels realiseren door je webwinkel zo in te richten en te programmeren dat bestaande klanten gemakkelijk kunnen inloggen en waarbij je ook nog eens hun favoriete betaalmethode, hun bezorgadres en verzendopties weet. Dit versnelt het bestelproces en dat kost de klant dus weer minder tijd.

Gemak
Gemak is een van de dingen die je als webwinkelier erg veel in eigen hand hebt. Maak het gemakkelijk voor je bezoekers om de gewenste producten te vinden, maar ook om bijvoorbeeld hun plek op je website (door middel van zogeheten broodkruimels) terug te vinden. Laat ze je producten vergelijken, lever voldoende productinformatie, schotel ook andere opties voor (bijvoorbeeld een t-shirt in verschillende kleuren) en verklein het aantal retouren door genoeg informatie (van derden) op de productpagina te plaatsen.

Zorg ook qua contactmogelijkheden voor een zo gemakkelijk mogelijk proces. Zet niet alleen een telefoonnummer op je contactpagina (is bellen sowieso niet héél erg jaren negentig?), maar ook je Skype-naam, Twitter-profiel, Facebook-pagina en wat dies meer zij. En uiteraard geldt in de categorie gemak ook: betalen moet snel, makkelijk en moeiteloos verlopen, retourneringen moeten zonder al te veel gedoe worden geaccepteerd en verwerkt en trouwe klanten moeten beloond worden.

Voorraad
Als er iets is waarop webwinkeliers flink kunnen scoren ten opzichte van stenen winkels, dan is dat de voorraad. Als je een goede leverancier hebt kun je de klant van alles aanbieden in de webwinkel en het de volgende dag bij hem bezorgen. Als eigenaar van een stenen winkel gaat zoiets lastiger. Die heeft maar een beperkt aantal producten die hij de klant kan tonen. Zorg er voor dat je een goed voorraadsysteem in je webwinkel hebt geimplimenteerd, zodat ook de online klant niet voor verrassingen komt te staan. Als er een artikel wordt verkocht, dan moet dat gelijk duidelijk worden uit de voorraadstatus van dat desbetreffende product. Niemand houdt ervan om iets te bestellen wat uiteindelijk toch niet leverbaar blijkt.

Keuze
In het begin was ecommerce een verzameling van online winkels. Maar steeds meer zijn op het internet (en daarbuiten) de grenzen gaan vervagen. Het is tegenwoordig net zo gemakkelijk om iets vanuit bijvoorbeeld China te bestellen als dat het mogelijk is om op de bank vanaf de mobiel of tablet een bestelling te plaatsen. En ook daarmee scoort de webwinkel punten ten opzichte van de stenen winkel. Buit dit uit door je webwinkel zowel vanaf de desktop als vanaf mobiele apparaten goed bezoekbaar te maken en maak het mogelijk voor buitenlandse klanten om bij bestellingen te plaatsen (tenminste, als je clientèle zich ook in het buitenland bevindt…).

Tags

Reacties