60% Nederlanders wil meer inzicht in duurzaamheid bestelling

60% Nederlanders wil meer inzicht in duurzaamheid bestelling

De milieubewuste klant is ontevreden: zo’n 60 procent van de Nederlanders vindt dat de informatie die webshops geven over de duurzaamheid van hun bestelling tekortschiet. Ook al krijgen klanten naar eigen zeggen te weinig duurzaamheidsinformatie, bijna 30 procent is zich alsnog bewust van de negatieve milieu-effecten.

Dat blijkt uit onderzoek van softwareleverancier Manhattan Associates. Daarvoor werden duizend Nederlanders bevraagd over hun online shopgedrag. Klanten roeren zich al enige tijd over de milieu-impact van webwinkels, en ook ondernemers voelen steeds meer het belang van duurzaamheid.

Slechts 13 procent vindt groene informatie voldoende

Toch schieten webwinkels in hun informatievoorziening tekort, vindt ruim meer dan de helft van de Nederlanders. Het gaat dan bijvoorbeeld om inzicht in de duurzaamheid van verschillende bezorgopties. Zo is de bezorging op een afhaalpunt meestal groener dan thuisbezorging.

Ruim meer dan de helft vindt dat de informatie van webwinkels tekortschiet.

Van de ondervraagden zegt slechts 13 procent dat de informatie van webwinkels wél toereikend is. Drie op de tien Nederlanders is hier neutraal over.

Klant is bewust van klimaatschade

Ondanks dat informatie over duurzaamheid voor de meerderheid te wensen overlaat, is nagenoeg 30 procent zich evenzeer bewust van de negatieve milieu-effecten. Volgens het onderzoek is dit echter geen aanleiding om minder te kopen. Webwinkelhouders zouden zich dus geen zorgen hoeven te maken dat groene informatie tot een afname in bestellingen leidt.

Groene informatie hoeft niet een afname in bestellingen te betekenen.

Thuisbezorging blijft populairst

thuisbezorgenDat klanten milieubewust zijn is nog niet terug te zien in hun bezorgkeuzes, aldus het onderzoek. Ruim 66 procent laat hun decemberaankopen het liefst thuis bezorgen. Een kleine 14 procent tijgt naar het pakketpunt en maar 11 procent haalt hun aankoop op in de winkel.

Gemiste kans

Als klanten duurzame opties krijgen, zullen zij er ook vaker voor kiezen, zegt directeur Benelux en Duitsland Pieter van den Broecke van Manhattan Associates.

“Er is binnen retail veel focus op de klantervaring en hierbij spelen leveringssnelheid en inzicht in bezorgtijd een grote rol, maar er wordt nog maar weinig inzicht gegeven in de meest duurzame leveringsoptie. Dat is een gemiste kans, zeker in de huidige tijd. Met de juiste informatie kunnen consumenten een betere afweging maken tussen de verschillende opties.”

Als klanten duurzame opties krijgen, zullen zij er ook vaker voor kiezen.

De directeur noemt als voorbeeld de mogelijkheid om bestellingen te annuleren of wijzigen om retouren te voorkomen: “Als retailer lever je hiermee een positieve bijdrage aan de verduurzaming van logistiek en bied je de bewuste consument bovendien een service die aansluit bij zijn of haar behoeften. Daarnaast geeft het webwinkeleigenaren meer flexibiliteit met voorraden en leveringen.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten