picqer

60% modeshoppers verkiest prijs boven duurzaamheid

60% modeshoppers verkiest prijs boven duurzaamheid

Ruim 60 procent van online modeshoppers vindt de prijs belangrijker dan hoe duurzaam een kledingstuk is. Iets minder dan 40 procent is bereid meer te betalen voor duurzamere kleding. In plaats daarvan zijn klanten positiever over duurzame bezorging en het terugdringen van retouren.

Dat blijkt uit een enquête in opdracht van ecommerce-platform Nosto in juni 2022. Daaraan deed een gemengde groep van zo’n 2.000 respondenten mee uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Volgens het onderzoek zorgt toenemende economische onzekerheid ervoor dat klanten de prijs zwaarder meewegen.

Bijna 40% wil meer betalen voor duurzame kleding

Hoewel een meerderheid vindt dat mode duurzamer moet worden (57 procent), is maar een kleine 40 procent bereid daar meer voor te betalen. Meer dan 60 procent zegt de prijs dan ook belangrijker te vinden.

Ruim de helft wil langer wachten op duurzame levering.

Veel respondenten zien liever andere stappen op het gebied van duurzaamheid. Zo zegt meer dan de helft langer te willen wachten op een bestelling als die milieuvriendelijk bezorgd wordt. Maar ook hier is de prijs van invloed: een kleinere 41 procent is bereid meer te betalen voor groene levering.

Betaald retouren minst populair

Uit de enquête blijkt ook een grote vraag naar reparatiediensten: 58 procent wil kleding langer bewaren en maar liefst 60 procent vindt dat online retailers duurzamer kunnen zijn door een reparatieservice aan te bieden.

60 procent ziet wel wat in reparatieservices van retailers.

Deelnemers zijn ook gevraagd naar retouren. Bijna de helft (49 procent) is zich bewust van de milieuschade van retourzendingen. Klanten zien het liefst uitgebreide productinformatie om retouren terug te dringen (66 procent) of content van gebruikers, zoals foto’s en recensies (61 procent). Betaalde retouren zijn het minst populair.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten