menu

59.000 webwinkels in Nederland

59.000 webwinkels in NederlandNederland zou op dit moment ruim 59.000 webwinkels tellen. Het aantal online shops is in een jaar tijd met 31 procent gestegen en vanaf 2015 zullen er waarschijnlijk meer online dan offline winkels zijn. Check de volledige infographic om meer cijfers en trends te zien over de stand van webwinkels in Nederland.

Het onderzoek is uitgevoerd door Casengo, dat op de site meldt er ‘maandenlang mee bezig te zijn geweest’. Voor de eerste editie hebben ze de gegevens van 59.320 webwinkels (alleen die tastbare producten verkopen) in ons land doorzocht en zodoende kwamen ze tot de conclusie dat het aantal webwinkels vorig jaar met 31% steeg ten opzichte van 2012.

Voor de ontwikkeling van het aantal stenen winkels in ons land hebben ze data van het HBD gebruikt, terwijl ze voor de gegevens over het aantal webwinkels Thuiswinkel hebben geraadpleegd. Althans, tot 2012, want het aantal van vorig jaar (59.000) is dus gebaseerd op eigen data. Hoe Casengo precies aan dit aantal komt, wordt ons vooralsnog niet duidelijk.

De aanbieder van klantenservice-tools heeft ook gekeken naar van waar de meeste webwinkels worden gerund. De populairste provincies blijken Noord-Holland (19%), Zuid-Holland (18%) en Noord-Brabant (16%). Provincies als Flevoland en Zeeland blijven met respectievelijk 2% en 1% zwaar achter op de rest van het land. Kijken we puur naar de plaatsen, dan blijkt dat de grote steden ook in trek zijn voor webwinkeliers. Amsterdam (6,4%), Den Haag (3,4%) en Rotterdam (2,4%) zijn de drie populairste vestigingsplaatsen, gevolgd door Utrecht (2,3%) en Eindhoven (2%).

Populaire webwinkelsoftware
Volgens het onderzoek is één op de vijf webwinkels in ons land gemaakt via een kant-en-klare ecommerce-platform. De populairste webwinkelsoftware hierin is SEOshop, dat volgens Casengo door 36% zou worden gebruikt. Mijnwebwinkel (30%) en BiedMeer (16%) zijn volgens Casengo daarna populaire opties, gevolgd door PrestaShop (4%) en Xcart (eveneens 4%). Een kwart van de webwinkels is gemaakt met behulp van een CMS-systeem, zoals WordPress (41%), Joomla! (20%) en Magento (16%). Overigens hebben wij van Webwinkelweblog.nl recent hier ook onderzoek naar gedaan en zagen wij Mijnwebwinkel nog als grootste kant-en-klare softwareleverancier en schatten wij toen het totaalaantal op zeventigduizend webwinkels.

Laadtijd webwinkels
Bijna tweederde van de onderzochte websites wordt geladen “in een tijd die voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker”. Hierbij moet worden opgemerkt dat de kant-en klare ecommerce-oplossingen bijna drie keer sneller laden dan maatwerk-CMS-oplossingen: 851 milliseconden tegenover 2.121 milliseconden.

Gebaseerd op meta-data van de bijna zestigduizend webwinkels blijkt dat kleding en sieraden de meest populaire productsoort is. Opvallend is dat wijn op drie staat, nog boven speelgoed en schoenen. Een rangschikking die we maar zelden tegenkomen in nationale of internationale onderzoeken naar populaire productcategorieën.

Verder blijkt uit het onderzoek dat zes van de tien webwinkels gebruikmaakt van Google Analytics, dat 13% doet aan retargeting (waarbij vooral Google Adsense (97%) populair is), en dat e-mails met een klacht erin veel sneller worden beantwoord dan mailtjes met een compliment. Ook blijkt dat acht op de tien webwinkels in Nederland een Facebook-pagina heeft en dat deze vooral zijn aangemaakt voor merkpromotie en community-building. Bijna een derde van de webwinkeliers checkt dagelijks de Facebook-pagina van hun webwinkel. Slechts 2,1% van de webwinkels biedt live chat aan.

Tags

Reacties