58% verlaat webshop door te hoge verzendkosten

58% verlaat webshop door te hoge verzendkosten

Meer dan een derde van de Nederlanders is niet bereid extra kosten te betalen voor premium verzending. En als de verzendkosten hoger uitvallen dan verwacht, dan verlaat meer dan de helft het winkelmandje. Toch zijn we bereid om extra producten toe te voegen voor gratis verzending en zijn we niet gierig als het aankomt op verzendkosten.

Nederlanders zijn bereid maar liefst 5,90 euro aan verzendkosten te betalen voor een bestelling met een waarde van 15 euro. Ter vergelijking: het gemiddelde bedrag in Europa ligt met 4,20 euro een stuk lager. Duitsers willen zelfs nog minder uitgeven, namelijk 3,40 euro.

Minst bereid van alle Europeanen

Voor premium bezorgopties (zoals vandaag in huis of keuze voor de bezorgdag) wil 36 procent van de Nederlanders nooit extra betalen. Wij zijn hiermee, samen met de Belgen, het minst bereid van alle Europeanen om extra verzendkosten te betalen voor premium verzendopties.

Nederlanders willen niet extra betalen voor premium bezorgopties.

En zij die het wel doen, betalen het liefst om het product nog dezelfde dag of binnen het uur te ontvangen, of om zelf een precieze bezorgtijd te kunnen kiezen.

Verzendkosten zijn belangrijk voor Nederlander

Waarom verlaten consumenten een webshop?Dit en meer blijkt uit een Europees onderzoek van Sendcloud, dat hiervoor meer dan duizend Nederlandse online shoppers ondervroeg. Daaruit komt ook naar voren dat de verzendkosten met 81 procent nog altijd het belangrijkste element van bezorging zijn. Dit onderdeel weegt zwaarder dan bijvoorbeeld levertijd (66 procent) en de flexibiliteit in levering (63 procent).

Dat de verzendkosten een dealbreaker kunnen zijn, blijkt wel uit het gegeven dat bijna zes op de tien Nederlanders aangeeft een bestelling te annuleren wanneer de verzendkosten te hoog zijn.

Standaard levering? Twee dagen

Waarin Nederlanders ook verschillen van andere online shoppers in Europa, is op het gebied van de levertijd. In de ogen van de Nederlander duurt standaard levering gemiddeld twee dagen. Volgens Sendcloud zijn wij hierin veeleisend, aangezien consumenten in andere landen iets meer geduld hebben.

Daarnaast verwachten Nederlanders bij bezorging op de volgende dag dat ze tot 20:00 de tijd hebben om een bestelling te plaatsen.

In het onderzoek werd ook de vraag gesteld of men voorkeur had voor een vervoerder. Het blijkt dat 39 procent een sterke voorkeur heeft. En van hen zegt ruim twee derde dat de vervoerder invloed heeft op hun aankoopbeslissing. En onder de mensen die een sterke voorkeur hebben voor een vervoerder, is PostNL verreweg de favoriet. Op gepaste afstand volgt DHL (Express).

Verzend jij met PostNL? Dan kan het dus interessant zijn om te testen of je conversie verbetert als je dat vooraf laat weten aan de bezoeker. Bijvoorbeeld door het logo van PostNL in je footer, header of op de bestelpagina te plaatsen.

Favoriete pakketvervoerders

Twee derde Nederlanders stuurt regelmatig producten terug

Uit de rondvraag blijkt trouwens ook dat Nederlanders graag retourneren. Het vaakst zelfs van alle Europeanen. Maar liefst 64 procent zegt regelmatig producten terug te sturen naar de webwinkel. De meest genoemde redenen om een artikel dat niet bevalt níét terug te sturen: retouren zijn een gedoe (47 procent), het retourneren kost te veel geld (31 procent) of men is gewoonweg vergeten het product terug te sturen (14 procent).

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten