menu

50five: ‘IoT-markt groeit uit tot miljardenbusiness’

De markt van ‘connected devices’ in en rond het huis is nog maar net begonnen. Momenteel zijn er enkele early adaptors met een slimme thermostaat, slimme verlichting of soortgelijke producten in huis, maar binnen enkele jaren zal deze markt gemeengoed worden en uitgroeien tot een miljardenbusiness. Reden voor 50five om hier vol op in te zetten, met als doel marktleiderschap in Europa.

De wereld van Internet of Things-devices bestaat al even, maar volgens Manfred Klumpenaar is het omslagpunt waarbij het grote publiek enthousiast wordt nu bijna bereikt. Reden voor de managing director van 50five, een 100% dochteronderneming van Engie, om snel door te pakken. 50five richt zich op consumenten die via internet smart home devices willen kopen.

‘Benelux loopt voorop in slimme apparaten’

Intern binnen Engie, een concern met 70 miljard euro omzet en 150.000 medewerkers, sleepte 50five de Innovation Trophy binnen en dit jaar groeit de dochteronderneming onverminderd hard door. Toch moet de branche waarin het actief is, Europees gezien nog uit de startblokken komen, want in de Benelux lopen we er misschien zelfs wel in voorop. Naast deze regio – wat momenteel dus het grootste afzetkanaal voor het bedrijf is – is 50five ook actief in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk en uiteindelijk wil het bedrijf uitgroeien tot Europees marktleider.

Volgens Manfred is het een kwestie van tijd tot we allemaal alles willen verbinden. “Denk aan films als Minority Report of zelfs een oudere serie als The Knight Rider. Deze wereld werd lang als futuristisch gezien, maar lijkt nu werkelijk te zijn aangebroken”, is hij van mening. Technisch kan het allemaal en stap voor stap begint men de voordelen te zien van het ‘slimmer maken’ van de leefomgeving.

Van leuke gadgets naar echte life changing events

Voordelen ontstaan vooral als je er wat dieper induikt, zo geeft Manfred aan. “Mensen zien een slimme thermostaat nu soms nog als leuke gadget voor op een verjaardagsfeestje, maar als deze goed wordt ingesteld in combinatie met je smartphone of -watch, en dus ziet waar je je bevindt en daarnaast automatisch signaleert als een raam geopend wordt, kan deze vrijwel zelfstandig gaan functioneren. Je hebt er dan geen omkijken meer naar. Naast dat het je geld kan besparen als je verwarming nu soms nutteloos aanstaat terwijl jij je in een andere kamer of zelfs buitenshuis bevindt, heeft het daarmee direct ook een zeer duurzaam karakter.”

En als je even verder denkt, maakt het je huis veiliger als jij vanaf elke plaats ziet welke kamers door mensen betreden worden, ook als jij niet thuis bent. Het functioneert dan gelijk als alarm. Verder wordt je leven gemakkelijker als je omgeving zich aan jou aanpast in plaats van andersom. Denk aan een deurbel die afgaat op je smartwatch zodat je die ook hoort als je achterin de tuin zit of even bij de buren binnenloopt, of je auto die alvast ontdooit op een koude winterdag.” Uiteindelijk zal iedereen in meer of mindere mate connected raken, is Manfred van mening.

Artikel gaat verder onder de foto.

50five

Concurrentie neemt snel toe

Veel bedrijven storten zich dan ook op deze markt. Ook de huidige grote e-commercespelers zien de potentie. In onze buurlanden waar men al snel koopjes zoekt op platformen als Amazon of eBay kun je alleen winnen met duidelijke meerwaarde qua service, zeker in deze productgroep, vindt Manfred. “Als je mensen vijftien jaar geleden een iPhone had gegeven, wat hadden ze er dan mee gedaan? Precies, bellen. Maar dat kon daarvoor ook al. Niemand had destijds verwacht dat je het zou gebruiken voor je bankzaken, als agenda, routeplanner en noem maar op. Bij de nieuwe generatie van elektronica is dat niet anders. Mensen zullen hierin wat geholpen moeten worden. Vandaar dat wij ons richten op die extra service.”

In plaats van zoveel mogelijk producten te verkopen, richt 50five zich op een vier- à vijftal hoofdleveranciers per productgroep. Zodoende kunnen ze specialistische klantenservice bieden op dit aanbod en de klant de meerwaarde echt leren gebruiken. In totaal heeft het bedrijf nu meer dan honderd artikelen online staan. Via filters, filmpjes en configurators wordt de klant naar het juiste apparaat genavigeerd.

50five is weliswaar een sterk groeiend bedrijf, Manfred wil zoveel mogelijk zelf blijven doen. Dat is bij onderdelen als de logistiek of de klantenservice echter moeilijk vol te houden. En dus heeft het bedrijf voor alle verzendingen en retourverwerkingen een contract gesloten met een fulfilmentpartij en heeft het een groot netwerk van monteurs, zodat 50five de klant ook service kan verlenen bij de installatie van alle apparatuur. Voor het klantcontact heeft het de hulp ingeschakeld van ContactCare, die de eerstelijns klantcontact voor heel Europa afhandelt. “Hierdoor zijn we ook bij een sterke groei goed bereikbaar”, zo lengt Manfred uit. “We besteden zelf veel aandacht aan het opleiden van onze mensen zodat ze voldoende technische kennis hebben, dus het is fijn om te zien dat men bij ContactCare ook bereid is te investeren in deze kennis.”

‘Samenwerken nodig om schaalbaar te blijven’

Door alle samenwerkingen bestaat 50five momenteel nog altijd uit zo’n 15 mensen en kan het dus écht als startup opereren. “Die keuze is 100 procent essentieel om de groei schaalbaar te houden, want het kan in dit segment zomaar hard gaan.”

“Ik zou veel zaken graag zelf uitvoeren. Het liefst ben ik vanaf dag één winstgevend en bij de start pakten we de producten zelf in, bij voorkeur met persoonlijk kaartje naar de ontvanger. Maar dit is een miljardenbusiness, dus moeten we schaalbaar zijn. Bij acties worden er soms pallets producten tegelijk ingekocht. Als je bedenkt dat een slimme thermostaat 250 euro per stuk kost en er 300 op een pallet kunnen liggen zal je begrijpen dat een samenwerking met onze moedermaatschappij en onze partners simpelweg nodig zijn om de groei, die in deze markt zoals gezegd echt mogelijk is, te realiseren.”

Tags

Reacties