5 tips voor een betere conversie

De helft van de online consumenten verlaat een website na het zien van slechts één pagina. Hoe houd je bezoekers wel vast op je site? Schmuli Goldberg van ClickTale, een Amerikaans bedrijf dat het online gedrag van consumenten meet, komt met vijf tips.

Om bezoekers van je website vast te kunnen houden zul je hun online gedrag moeten begrijpen. Wat is het precies dat de aandacht van je bezoekers trekt, en hoe houd je deze aandacht vast voor langere tijd? Wat zorgt ervoor dat bezoekers je site bekijken, ergens op klikken en uiteindelijk misschien wel kopen?

Goldberg stelt dat oogbewegingen van bezoekers in hoge mate samenhangen met de muisbewegingen. Door de muisbewegingen van bezoekers te volgen kun je er dus achter komen wat hun aandacht trekt en welke elememten ze links laten liggen.

Door het gedrag van duizenden bezoekers van verschillende websites te onderzoeken kon ClickTale het volgende lijstje samenstellen van zaken die de conversie van je webwinkel flink kunnen doen stijgen:

Aantrekkelijke graphics
Mooie foto’s en videobeelden vallen op en worden door bezoekers altijd bekeken. Onderzoek toont aan dat mensen aangetrokken worden door gezichten, foto’s en video’s van aantrekkelijke gezichten op je website kunnen dus helpen om de blik van je bezoekers te sturen.

Gebruik opvallende titels
Teksten kunnen ook bijdragen aan een hogere conversie. Door te werken met duidelijke, heldere koppen die de bezoeker nieuwsgierig maken bijvoorbeeld. Focus in de titels op de voordelen voor de klant, wat kan dit product voor hem betekenen?

Geef bezoekers wat ze willen
Houd bij het ontwerpen en aanpassen van je website altijd de gebruikers in je achterhoofd. Een website maak je niet voor jezelf maar voor je bezoekers en bij alles wat je eraan toevoegt moet je bedenken wat de meerwaarde is voor de bezoeker.

Houd het simpel
Zorg dat de navigatie en menu’s op je website simpel en begrijpelijk zijn. Vraag je je klanten om informatie te verschaffen voor een aankoop? Zorg er dan voor dat de invulvelden begrijpelijk zijn, je geen overbodige informatie vraagt en het hele proces snel doorlopen kan worden.

Test en verander!
De enige manier om uiteindelijk een optimale conversie te behalen en een perfecte website neer te zetten is door te blijven testen en veranderen. De kleinste veranderingen kunnen al grote verschillen in conversie opleveren, en je komt alleen achter de beste aanpassingen door constant te blijven testen en analyseren. Gebruik eens andere afbeeldingen, kleuren of teksten en verander het aankoopproces op je website eens, zonder hierbij je klanten al te veel in verwarring te brengen. Of laat twee versies van je website tegelijkertijd lopen en bekijk welke de beste conversie behaalt. Kortom: wees nooit tevreden en blijf experimenteren! 

bron: Auctionbytes.com

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten