menu

5 interessante ecommerce-projecten op Kickstarter

5 interessante ecommerce-projecten op KickstarterKickstarter wil zichzelf liever niet zien als een webwinkel, toch kan het moeilijk  ontkennen dat de laatste jaren heel wat producten en prototypes zijn verkocht via dit crowdfunding-platform. Wij snuffelden in de projecten die er zoal zijn gestart en vonden vijf interessante producten die nu online verkocht worden.

Dat Kickstarter een meer dan prima ecommerce-platform kan zijn, wordt onderbouwd door Jim Snediker, de oprichter van startup Stock (wat door sommigen juist wordt gezien als een soort Kickstarter, maar dan voor mode). “Simpel gezegd is Kickstarter voor een jong bedrijf een van de beste ecommerceplatforms die er zijn; tenminste, als je een goed verhaal hebt te vertellen.” Als een van de redenen geeft hij op dat je met een project op Kickstarter gelijk een goed bereik hebt. “Het moeilijkste gedeelte voor een startup is juist om bezoekers naar je site te genereren. Met Kickstarter heb je niet alleen een ingebouwd platform om in contact te komen met mensen, maar ze geven je ook nog eens een standaard analytics-tool.”

Ook geeft Snediker aan dat die ene week waarin de Kickstarter-campagne actief was (op het moment van zijn schrijven) de beste week was qua verkopen. “Een grote reden daarvoor is dat mensen uit onze brede, persoonlijke netwerken meer dan ooit tevoren geneigd zijn om te kopen. Het hebben van een Kickstarter-campagne helpt je met het definieren van wat je nu precies aan het doen bent en waarom. Je kunt gemakkelijk je verhaal kwijt, terwijl je tegelijkertijd, door de beperkte periode van een campagne, een gevoel van haast inboezemt bij de geïnteresseerde lezer.”

Het runnen van een campagne op Kickstarter geeft je ook nog voordeel op het gebied van kosten en inzicht in hoe de producten lopen. “Voorbeeld: als ik aan het eind van de campagne zie dat ik 125 gestreepte t-shirts en slechts 17 White Oxfords-schoenen heb verkocht, dan kunnen we betere beslissingen maken voor de verdere productie van onze artikelen. En dat konden we doen tegen slechts de prijs van het produceren van wat samples.”

Kickstarter kent dus vele voordelen voor webwinkels die een nieuw product op de markt willen brengen of startups die louter draaien om dat ene, vernieuwende en originele product. In de afgelopen jaren zijn heel wat leuk, interessante, unieke en prachtige producten de revue gepasseerd op Kickstarter, wij pikten er enkele uit.

1) Romo

In oktober 2011 werd er een campagne gelanceerd voor smartphone-robot Romo. Het doel was om 32 duizend dollar binnen te halen, het uiteindelijke bedrag ging daar binnen anderhalve maand met $114.796 dik over. Het robotje, dat te besturen is met behulp van een app, kreeg bij een tweede revisie zelfs een tweede Kickstarter-project. Ook die werd succesvol afgesloten. Nu is de Romo buiten Kickstarter om te bestellen voor 149 dollar.

2) Ostrow Pillow

De Ostrow Pillow is een Kickstarter-project dat al snel buiten de site om bekendheid kreeg. En dat kunnen we goed begrijpen, want dit kussen is uiterst origineel. Handig is het wellicht ook (zelf hebben we ‘m niet uitgeprobeerd), maar ons grootste probleem ligt ‘m in het uiterlijk. Of concreter: hoe je eruit ziet als je je hoofd in zo’n ding hebt gestoken…

3) Ringbow

Ringbow claimt ’s werelds eerste draagbare accessoire te zijn voor touchscreen-apparaten die de functionaliteiten van een muis, keyboard en joystick heeft te bieden. Na het bekijken van een demofilmpje waren we eigenlijk om en konden we ons heel goed voorstellen dat de makers denken dat hier een markt voor is. Er zijn talloze situaties te bedenken waarin de Ringbow handig is: bij presentaties, tijdens het autorijden, tijdens het fietsen, bij het kijken van een film via de tablet, bij het luisteren van muziek… En de Ringbow is ook nog eens te gebruiken in combinatie met je pc!

4) Omni

Rondrennen in games is hartstikke leuk, maar zelf zit je gewoon op de bank met een controller in je hand. Dat moet dus realistischer kunnen, dachten de makers achter de Omni, een toestel waar je op moet staan, waarna je loopbewegingen worden vertaald naar de bewegingen van je game-personage. De Omni heeft bewezen een hartstikke succesvol Kickstarter-project te zijn, aangezien het de beoogde 150.000 dollar overtrof met 1,1 miljoen dollar.

5) JoeyBra

Vrouwen zullen het waarschijnlijk meer dan eens meegemaakt hebben. Ze willen graag hun mobiel bij zich dragen, maar hebben geen zin om een handtas mee te nemen. Zoals tijdens het uitgaan bijvoorbeeld. De JoeyBra kan in zo’n geval uitkomst bieden. Het heeft ingebouwde (dicht te ritsen) zakjes aan de zijkant van de beha, waar je je smartphone, maar ook je mp3-speler, betaalpasje of wat (brief)geld kunt bewaren. Zo heb je wel je spullen dicht bij je, maar hoef je niet rond te zeulen met een tas. Dit is echt zo’n product waarvan wij denken dat dit over een aantal jaar gewoon gemeengoed kan worden en zowel in online winkels als offline winkels de standaard beha gaat vervangen!

Tags

Verder lezen

Reacties