40% webshops wil duurzame bezorging verplichten

40% webshops wil duurzame bezorging verplichten

Webwinkels steken de hand in eigen boezem: de meerderheid van de webshophouders vindt dat zij een verantwoordelijkheid hebben op het gebied van duurzaamheid. Duurzame bezorging zou zelfs verplicht moeten worden, vindt vier op de tien ondernemers. Dat blijkt uit een enquête van Nederlandse softwareaanbieder Wolfpack.

Ondernemers zien belang in van duurzaamheid

Voor het onderzoek zijn ruim vijfhonderd ondernemers en managers van webshops ondervraagd. Het belang van duurzaamheid werd al gevoeld door klanten, maar ook ondernemers zien steeds meer hun rol hierin. Niet voor niets worden er allerlei initiatieven gelanceerd om de milieubelasting van de ecommerce terug te dringen, zoals recyclebare verpakkingen en elektrische bezorgbusjes.

Volgens 80 procent van de ondervraagde webshopeigenaren moet online shoppen dan ook groener worden. De meerderheid ziet hierin een belangrijke taak voor webshops, namelijk om klanten te helpen duurzamere keuzes te maken.

Verplicht duurzaam bezorgen

Maar niet alleen webshops zelf hebben een verantwoordelijkheid, aldus de ondervraagden. De overheid zou duurzame bezorging moeten verplichten, vindt vier op de tien ondernemers.

Volgens Michel van Koekenberg, oprichter en CEO van Wolfpack, zijn daarvoor genoeg opties. “Denk bijvoorbeeld aan milieuvriendelijke verpakkingen en minder papier, de optie om de klant te laten kiezen voor bezorging met een fietskoerier of een elektrische bestelauto, of de keuze om een pakketje niet meteen de volgende dag te laten bezorgen maar pas als alle onderdelen binnen zijn.”

Jongeren meer te porren voor duurzaamheid dan ouderen

Niet geheel onverwacht zijn met name jonge managers enthousiast over duurzamer shoppen. Ongeveer de helft van de ondernemers onder de 30 jaar vindt dat milieuvriendelijke bezorging verplicht zou moeten zijn, tegenover minder dan een derde van de 60-plussers. Webshopeigenaren onder de 30 vinden het ook belangrijker om groene opties aan te bieden dan hun oudere collega’s.

‘Angst voor winstverlies ongegrond’

Niet elke ondernemer staat te springen om te investeren in CO2-zuinige oplossingen. 3 op de 10 managers is bang dat dit tot winstverlies zal leiden. Een derde wacht daarom liever tot duurzaamheid betaalbaarder wordt. Maar, vindt van Koekenberg, die angsten zijn ongegrond. “Er zijn talloze slimme en duurzame ICT- oplossingen die juist geld opbrengen. Denk aan papierloos versturen, betere retourprocedures, minder transportbewegingen en groene kilometers.”

Een mogelijke oplossing is natuurlijk meer financiële steun vanuit de overheid. Meer dan de helft van de webshops vindt dan ook dat zij recht hebben op een vergoeding als zij duurzame bezorgopties aanbieden. Toch is steun van de overheid niet noodzakelijk, volgens Koekenberg. “Financiële steun van de overheid is welkom, natuurlijk, maar veel duurzame ICT-maatregelen verdienen zichzelf terug. Niemand hoeft op de overheid te wachten met het duurzamer en efficiënter maken van z’n logistieke systemen.”

 

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten