40% nieuwe Amazon-verkopers komt uit China

40% nieuwe Amazon-verkopers komt uit China

Het gaat hard met de Amazon-marktplaatsen. In één jaar tijd zijn er wereldwijd een miljoen nieuwe verkopers bijgekomen op de verschillende verkopersplatformen van Amazon. En een groot deel van hen zijn Chinees. Zo blijkt dat alleen al in Europa, 40 procent van de nieuwe verkopers in China gevestigd is.

Eén miljoen nieuwe verkopers op de verschillende Amazon-websites. Dat zijn zon 3400 per dag, of 141 per uur. Oftewel: twee per minuut. Deze verkopers hebben zich het afgelopen jaar aangemeld in één of meerdere van de in totaal veertien landen waar Amazon een marktplaats runt.

45 procent nieuwe verkopers op Europese sites
De meeste nieuwe verkopers komen van Amazon.com of Amazon India, maar Europa doet ook lekker mee. Iets meer dan tien procent van de nieuwe aanmeldingen kwam van Amazon Duitsland, gevolgd door Amazon UK (9,7 procent), Amazon Frankrijk (8,7 procent), Amazon Italië (8,3 procent) en Amazon Spanje (7,9 procent). Gezamenlijk zijn de Europese marktplaatsen van Amazon goed voor meer dan 45 procent van alle nieuwe verkopers, zo blijkt uit data van Marketplace Pulse.

40 procent komt uit China
En waar al deze nieuwe verkopers vandaan komen? Uit een analyse van de opgegeven bedrijfsdetails die sommige verkopers moeten opgeven op last van lokale wetgeving, blijkt dat 40 procent van hen is gevestigd in China. De data komt van de vijf Europese Amazon-marktplaatsen en die in Japan en Mexico. Wereldwijd zal een zelfde soort percentage gelden, denkt Marketplace Pulse, aangezien veel verkopers die in Europa verkopen dit als een bijkomstigheid zien en met name in Amerika willen verkopen.

Een tiende van nieuwe UK-verkopers komt uit UK
Kijken we bijvoorbeeld naar de nieuwe-verkopersstatistieken voor Amazon UK, dan valt op dat slechts 11,6 procent van de nieuwe aanwas zelf ook in het Verenigd Koninkrijk is gevestigd. China daarentegen vertegenwoordigt 39,9 procent van de nieuwe verkopers. Nederland speelt een klein bijrolletje met 0,6 procent.

“De verdeling per land ziet er vrijwel identiek uit voor de andere marktplaatsen in Europa”, zo schrijft de site. “Bij allemaal staat China op één, gevolgd door het thuisland en daarna de rest van de Europese landen op basis van de grootte van hun economie.”

Aandeel van China bij nieuwe aanwas Amazon-marktplaatsen

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten