40-jarige Otto wordt ook marktplaats

40-jarige Otto wordt ook marktplaats

Het voormalige postorderbedrijf Otto is in Nederland 40 jaar oud geworden. De webshop trakteert uiteraard haar klanten, maar maakt zich ook op voor haar tweede jeugd. Dit doet het door zich op te stellen als online marktplaats, waar leveranciers hun producten kunnen aanbieden.

Otto begon weliswaar al in 1949 als postorderbedrijf in Duitsland, in Nederland opende het pas in 1979 haar deuren, toen het een Tilburgs bedrijf overnam. Het was gelijk de eerste stap in het buitenland voor Otto Gmbh.

Van postorderbedrijf naar webshop

Otto werd dus bekend als postorderbedrijf en menig vrouw heeft vroeger de catalogus van de deurmat gehaald en driftig de bestelformulieren ingevuld. Maar al in 1998 startte het bedrijf met een webwinkel. Dit gaat zo goed, dat in 2010 definitief wordt gestopt met de papieren catalogus en Otto door het leven gaat als online-only speler. Momenteel heeft de webshop zo’n 300.000 artikelen in de productcategorieën mode, multimedia en wonen.

Nu, in het jaar dat Otto in Nederland haar 40-jarig jubileum viert, maakt het zich op voor de toekomst. Otto stelt haar webshop open als marktplaats voor leveranciers. Dit betekent dus dat andere spelers ook hun producten kunnen aanbieden via Otto.nl.

Omzet stijgt elk jaar met ruim 16 procent

Met deze nieuwe strategie hoopt Otto te kunnen blijven doorgroeien, daar waar de gemiddelde omzetstijging van het bedrijf sinds 2015 ruim 16 procent per jaar bedraagt. “Het aanbod van artikelen groeit continu en het bieden van betrouwbare service blijft een belangrijke focus”, aldus Otto-directeur Eric Haverkort. “Daarnaast zullen aanwezigheid in België en Luxemburg en het openstellen van onze webshop als marktplaats voor leveranciers, de belangrijkste ontwikkelingen vormen voor de komende jaren.”

Webshops worden marktplaatsen

Otto is de zoveelste grote ecommerce-speler die transformeert van webshop met alleen eigen artikelen naar een online marktplaats die een platform biedt voor derde partijen. Eerder gingen grote namen als Zalando, Bol.com, Blokker en Fonq het voormalige postorderbedrijf al voor.

Otto bestaat 40 jaar in Nederland.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten