34% leners webwinkel loopt betalingsachterstand op

34% leners webwinkel loopt betalingsachterstand op

Het op de pof kopen bij webwinkels begint uit de hand te lopen, zo vindt minister Hoekstra van Financiën. Het percentage betalingsachterstanden bij zogenaamde verzendhuiskredieten ligt momenteel op 34 procent. De minister wil dit drastisch terugschroeven, onder meer door webwinkels niet langer klanten richting een hoger leenbedrag te sturen.

Minister Hoekstra van Financiën heeft vandaag een brief naar de Tweede Kamer gestuurd, waarin hij zijn betoog onderbouwt met nieuw onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten. Op verzoek van de minister heeft de AFM de risico’s geanalyseerd voor consumenten op de kredietmarkt.

‘Webwinkels moeten extra stappen zetten’

De minister maakt zich met name zorgen over de betalingsachterstanden op kredieten die verstrekt worden door ” thuiswinkelorganisaties zoals postorderbedrijven en webwinkels”. Maar liefst 34 procent van zulke overeenkomsten kent achterstanden. “Deze achterstanden baren mij zorgen. Ik verwacht dan ook van de aanbieders van verzendhuiskrediet dat zij aanvullende stappen zetten om dit percentage fors terug te dringen”, aldus minister Hoekstra.

Hoe het lenen via een webwinkel moet veranderen

Hoekstra heeft wel een idee hoe webwinkels en andere betrokken partijen ervoor kunnen zorgen dat de betalingsachterstanden drastisch afnemen. Zo wil hij dat consumenten niet langer worden gestuurd in de richting van een hoger leenbedrag en/of een langere looptijd.

Ook moet het lenen van geld voor consumptieve uitgaven niet iets vanzelfsprekends lijken. Aanbieders mogen van hem niet het beeld neerzetten dat dit wel zo is. En als laatste wil hij dat de leenomgeving zo wordt ingericht dat consumenten beseffen dat een krediet afsluiten gepaard gaat met een terugbetalingsverplichting en (rente)kosten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten