‘Redirects hebben geen negatieve invloed in Google’

‘Redirects hebben geen negatieve invloed in Google’

Webwinkels en andere websites vermeden jarenlang 301-redirects en migraties naar een https-verbinding, omdat ze bang waren in de zoekresultaten te kelderen. Het lijkt er nu echter op dat Google de invloed van 301, andere redirects en https-migraties heeft beperkt. Uit tweets valt zelfs op te maken dat redirects geen negatieve invloed hebben op de Google-resultaten. Op naar een nieuwe url of een veiligere website!

Google wil een beter en veiliger internet en besloot eerder om https-websites een kleine boost in de zoekresultaten te geven. Dat klinkt leuk, maar in theorie was je deze winst al kwijt doordat je site dan (tijdelijk) uit alleen maar redirects bestaat, wat juist weer een daling tot gevolg kan hebben. In SEO-land heerste jarenlang de opvatting dat een 301-redirect resulteert in een verlies van PageRank met ongeveer 15 procent, iets wat in 2013 nog door Google’s Matt Cutts werd bevestigd. Ook zou een tijdelijke redirect (302) geen PageRank doorgeven.

Hierdoor zou een migratie van http naar https de PageRank negatief beïnvloeden en bleven veel website-beheerders weg van de redirects en werd de beveiligde https-verbinding ook nog maar even terzijde geschoven. Dat zou nu zijn aangepast. De redirect heeft geen directe negatieve invloed meer, zo weet MOZ. Die geeft zelfs aan dat ook los van de HTTPS-migratie redirects geen Google-waarde meer verliezen.  Iets wat wij, met onze recente naamswijziging, kunnen beamen. Ook deze site heeft geen merkbare negatieve effecten gezien van het redirecten naar een nieuwe domeinnaam.

‘301-, 302- of 307-redirect, het maakt Google niet uit’

Google verlaagt niet langer de PageRank voor 301- of 302-redirects. Het boeit Google niet welke redirect-methode je gebruikt, of het nu om een 301, een 302 of een 307 gaat. Ook op Twitter vertelde een Google-medewerker dat alle 300-redirects geen verlies in PageRank meer veroorzaken.

Al deze wijzigingen klinken als een uitnodiging om al je sites maar lekker te 301’en en te voorzien van een https-verbinding. Maar zoals MOZ meermaals benadrukt, blijven zulke operaties natuurlijk nooit zonder risico’s. Je verliest er misschien geen PageRank meer mee, Google is meer dan alleen PageRank. Een 301 of een https-migratie kan nog steeds andere problemen met zich meebrengen, die de positie van je webwinkel in Google bedreigen.

‘Verander alleen url, laat de rest staan’

Aangeraden wordt dan ook om bij een 301 alléén de url en verder niks te wijzigen. Op deze manier moet het voor Google makkelijker zijn om te zien wat er is veranderd en niet onnodig aan je PageRank te gaan sleutelen. Ook wil het feit dat Google nu PageRank doorgeeft bij een 302 niet zeggen dat je deze vorm van redirecten maar overal moet gaan gebruiken in plaats van een 301. Sowieso is Google niet de enige speler die je 302’s bekijkt, ook andere zoekmachines en sociale media krijgen ermee te maken. Als je redirect, wordt de juiste (in de meeste gevallen 301-) redirect nog altijd aangeraden en houd dus ook altijd rekening met een verschuiving. Zelfs al heeft de redirect zelf geen invloed, een andere paginanaam of -url kan indirect ook invloed hebben op hoe mensen naar je linken, om maar wat te noemen. De migratie naar een https-verbinding verloopt zelden helemaal vlekkeloos. Google mag dan wel dergelijke websites iets hoger zijn gaan waarderen in de zoekresultaten, er kan nog van alles misgaan bij een dergelijke verhuizing.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten