menu

3 trends in de wereld van verpakkingen

Innovaties gaan rol spelen in retailverpakkingenVerpakkingen spelen een belangrijke rol in de ecommerce-industrie. Toch is er nog te weinig aandacht voor dit onderdeel, bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid of innovatie. Maar daar moet en gaat verandering inkomen, zo denkt de Expertgroep Verpakken die tijdens de Webwinkel Vakdagen haar handboek hierover presenteert.

De Expertgroep Verpakken is een initiatief van Thuiswinkel.org, Nederlands Verpakkingscentrum en Bunzl en zal tijdens Shopping2020 (dat op dezelfde datum en locatie plaatsvindt als de Vakdagen) haar handboek presenteren over de belangrijkste trends in online verpakken. Hierin staan concrete aanbevelingen voor webwinkeliers om hun verpakkingsproces klaar te stomen voor de toekomst.

Innovaties gaan rol spelen
Volgens Brigitte van den Boogaard (Bunzl) ziet deze groep een groot aantal innovaties in de toekomst een rol spelen in verpakkingen uit de online retailsector. Daarbij moet worden gedacht aan het optimaliseren van het verpakkingsproces door ultradunne transportfolies te gebriken of door dozen per stuk op maat te laten produceren. Ook verwacht de expertgroep dat webwinkeliers kunnen profiteren van ontwikkelingen als 3D-printing, NFC, betere koelverpakkingen voor verse producten of medicijnen en het gebruik van drones voor transport.

Verpakking als marketingtool
Een andere conclusie is dat webwinkeliers er goed aan doen om niet alleen te kijken naar de prijs van het verpakkingsmateriaal, maar ook naar de totale kosten van verzending. Hoe ga je bijvoorbeeld om met retouren en hoe maak je verpakkingen zo klantvriendelijk mogelijk? Uit een onderzoek in opdracht van Shopping2020 blijkt dat retailers het inzetten van verpakkingen als marketingtool de grootste uitdaging vinden. “Retailers erkennen het belang van de customer journey en de ‘unboxing experience’, maar weten nog niet goed hoe ze dit kunnen inzetten zonder te veel extra kosten te hoeven maken. Dat biedt kansen voor creatieve verpakkingsontwerpers en marketingspecialisten.”

Duurzamer verpakken wordt de standaard
En tot slot blijkt dat webwinkeliers heus wel het belang van duurzaamheid in verpakkingen zien, maar dat ze niet of nauwelijks bereid zijn hier extra in te investeren. En dat terwijl het Nederlandse bedrijfsleven door de overheid wordt verplicht om de komende jaren steeds duurzamer te verpakken. “De branche kan er niet meer omheen; duurzamer verpakken wordt de standaard. Begrijpelijk dat retailers huiverig zijn voor de extra kosten die hier mogelijk mee gemoeid zijn, maar het betekent dat zowel verpakkingsexperts als retailers moeten nadenken over slimme en duurzame oplossingen”, aldus Van den Boogaard.

Het handboek wordt op 21 en 22 januari tijdens het congres ‘Shopping Together’ in de Jaarbeurs Utrecht om 16.10 in zaal 3 gepresenteerd. Geïnteresseerden kunnen online alvast een handige checklist inzien die hen helpt bij het kiezen van de juiste verpakking en verpakkingsproces.

Tags

Reacties