25% meer pakketten verstuurd in 2021

25% meer pakketten verstuurd in 2021

In 2021 zijn binnen Nederland ruim 654 miljoen pakketten verstuurd. Dat is een kwart meer dan het jaar ervoor. De omzet van B2C-pakketjes is met bijna 40 procent gestegen. Maar liefst 57 miljoen pakketten gingen retour.

Dit blijkt uit de nieuwe Post- en PakketMonitor 2021. Daarin wordt jaarlijks de markt voor brief- en pakketpost opgetekend door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Voor het eerst sinds jaren is de omzet van briefpost gestegen met 2,2 procent. Dit komt door veel corona-gerelateerde post, aldus de ACM. Daarnaast groeit de pakketmarkt stevig door.

‘Pakketmarkt voor tweede jaar op rij impuls’

Afgelopen jaar werden binnenlands 654 miljoen pakketten verstuurd, 25 procent meer dan een jaar eerder. Daarvan ging het leeuwendeel (503,8 miljoen pakketten) van bedrijven naar consumenten. B2C pakketjes waren daarmee goed voor een omzet van 1,85 miljard euro, een stijging van 40 procent.

De omzet van B2C-pakketten groeide met 40%.

“Doordat consumenten meer zijn gaan winkelen via internet, heeft de toch al stijgende trend in de pakketmarkt voor het tweede jaar op rij een stevige impuls gekregen”, aldus bestuurslid Manon Leijten van ACM.

Duurzaamheid

Voor het eerst rapporteert de ACM dit jaar over duurzame bezorging. PostNL kon niet aangeven hoe pakketten zijn vervoerd, aldus de marktwaakhond. Ook gegevens van onderaannemers, die tweederde van de pakketten bezorgen, zijn bij de meeste vervoerders onbekend.

Van partijen die het vervoer in eigen beheer wel konden delen, is bijna 80 procent fossiel bezorgd naast 20 procent elektrische bezorging. Dit is wel een vertekend beeld door ontbrekende data.

Minder dan 1% naar pakketkluis

Van pakketten voor thuisbezorging werd het gros op het huisadres afgeleverd: 93 procent. Daarnaast belandt 3 procent bij de buren en 4 procent bij een pakketpunt. Maar liefst 57,5 miljoen pakjes gingen retour. Teruggestuurde pakketten vormen zo ruim 11 procent van de B2C-stapel.

In 2021 kwamen er 7,6 procent meer servicepunten bij.

In 2021 kwamen er 7,6 procent meer servicepunten bij. Nederland telt er nu ruim 11 duizend. Verder richten met name PostNL, Instabox en Budbee zich op de pakketkluis, schrijft ACM. Budbee is de grootste aanbieder met 514 pakketkluizen – meer dan de helft van het totale aanbod. Echter, minder dan 1 procent van de pakketten belandde afgelopen jaar in een kluis.

20% B2B-pakketten

2021 telde zo’n 129 miljoen zakelijke pakketten, bijna 20 procent van het binnenlandse pakketverkeer. Pakjes verzonden door consumenten zijn na grote groei in 2020 gelijk gebleven met 20,9 miljoen stuks. Dit staat gelijk aan zo’n 3 procent van de markt.

Driekwart van de pakketbezorging is uitbesteed aan onderaannemers.

De pakketmarkt blijft voornamelijk in handen van PostNL en DHL. Het resterende marktaandeel is verdeeld over 10 marktpartijen. Bijna driekwart van de pakketbezorging is uitbesteed aan onderaannemers.

Pakketprijs B2C schiet omhoog

De gemiddelde pakketprijs voor B2C is de laatste twee jaar omhoog geschoten. Na een toename van 2 procent in 2020, is die in 2021 maar liefst 6,7 procent gestegen: van 3,43 naar 3,66 euro.

De gemiddelde B2C-pakketprijs is 3,66 euro.

Voor zakelijke pakketten zakte de prijs in 2020 met 6 procent. Afgelopen jaar is die echter weer gestegen met 7 procent naar het niveau van 2019. De gemiddelde prijs voor pakjes door consumenten is met 1 procent gedaald.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten