menu

‘In 2025 wordt 80% pakketjes onbemand bezorgd’

Over minder dan tien jaar wordt acht op de tien pakketjes bezorgd door onbemande voertuigen zoals auto’s, drones en robotkarretjes. Er is namelijk een steeds grotere behoefte aan snelle, maar kostenefficiënte bezorging zo lijkt het. Dat betekent helaas wel banenverlies en het gezellige praatje met de pakketbezorger!

De voorspelling komt uit een rapport [pdf] van adviesbureau McKinsey. In ‘Parcel delivery, the future of last mile’ kijkt het bedrijf vooruit naar wat de toekomst van pakketbezorging ons gaat brengen. Last-mile delivery gaat daarin een steeds prominentere rol spelen. “Het forse aandeel van de last mile in de totale kosten van pakketvervoer – dat vaak de 50 procent nadert of overschrijdt – maakt dit een belangrijke stap voor wie concurrentievoordeel wil behalen”, aldus McKinsey.

Pakketbezorging kost 70 miljard euro wereldwijd

Wereldwijd worden de kosten van pakketbezorging (ophalen, linehaul en sorteren niet meegerekend) geschat op zo’n 70 miljard euro, waarbij China, Duitsland en Amerika goed zijn voor 40 procent van de markt. En de markt is niet alleen heel groot, maar ook erg dynamisch. In gevestigde markten, zoals Duitsland en Amerika, groeide het vorig jaar tussen de 7 en 10 procent, terwijl in opkomende markten als India groeipercentages van bijna 300 procent worden gehaald. De markt groeit dus nog enorm, maar de kosten zitten ‘m vooral in last-mile delivery. En dan is zo’n gezellige pakketbezorger helaas niet de beste optie…

Nieuwe bezorgtechnologieën

McKinsey keek naar de nieuwe technologieën in de bezorgindustrie en identificeerde zo zeven modellen: vandaag bezorgd (door pakketbezorger), drones, crowdsourcing (consumenten die pakketjes rondbrengen), zelfsturende wagens met kluisjes, fietskoeriers, semi-zelfsturende wagens en robotkarretjes.

Van die zeven technologieën zijn er volgens het adviesbureau vier die er echt uit springen, qua kostenbesparing en het voldoen aan klantbehoeften. Dat zijn: de zelfsturende wagens met kluisjes, drones, fietskoeriers en het vandaag-bezorgd-model. Volgens hun berekening zullen de zelfsturende wagens met kluisjes de huidige vormen van reguliere pakketlevering vervangen en dat is met name te danken aan het feit dat die wagens een kostenvoordeel van 40 procent of meer met zich meebrengen. De meer afgelegen locaties zullen bediend worden met drones, terwijl snelle levering in drukbevolkte gebieden waarschijnlijk door fietskoeriers wordt opgepikt.

Tags

Reacties