menu

2010 ons ecommerce overzicht

2010 ons ecommerce overzichtLijstjes zijn er op heel het internet overal te vinden maar een eenmalig overzicht konden wij toch ook niet laten liggen. Hoe hebben wij het jaar nu ervaren en wat zijn de hoogte- en dieptepunten voor dit weblog geweest in het afgelopen jaar?

 
Januari
In de eerste maand van het jaar, als we nog bezig zijn de balans van 2009 op te maken, is de zoektocht naar de beste prijs voor verzendkosten, om door te rekenen naar je klant, voor ons de belangrijkste vraag. We zijn nog steeds op zoek naar het juiste antwoord. En, natuurlijk zijn elk jaar de Webwinkel Vakdagen een hoogtepunt. we hebben er vier berichten over geschreven waarbij ik zelf de samenvatting van dag twee wel een leuke vind. 
 
De vijfde editie van de Webwinkel Vakdagen vindt plaats op 26 & 27 januari 2011, wederom in de Jaarbeurs Utrecht. Dit jaar wordt de uitgebreidste versie van de Webwinkel Vakdagen ooit dus wij hebben hoge verwachtingen!
 
Februari 
In februari schreven wij over de opkomst van Magento. Al onze berichten over Magento doen het goed, we krijgen regelmatig tips van ontwikkelaars. De software wordt steeds vaker gezocht en in februari was het trefwoord ecommerce al voorbij. Niet echt een eerlijke vergelijking, maar eerder deze maand kwamen we met een nieuw overzicht waarbij Magento duidelijk momenteel de winnaar is, en we Prestashop als nieuwe ster benoemen. We zijn benieuwd!
 
Maart
Met de 100 miljoenste iDeal betaling in maart, stond de maand in het teken van betalen in de webwinkel. We zijn er even op doorgegaan door te onderzoeken of iDeal de betalingsmethode ook over de grens zou kunnen lanceren. Er zijn al verschillende geruchten naar buiten gebracht maar bij het schrijven van ons bericht konden wij nog geen echte winnaar noemen.
 
April
Wordt het vlees of vis vanavond? Een van de vele berichten die aantonen dat alles online kan worden verkocht, ook al voelt dat in eerste instantie misschien een beetje gek. Blijft vis of vlees wel vers? Wat je vergeet is dat het ook naar een supermarkt verplaatst moet worden, en dat het daarna minutenlang in je warme auto ligt. Vlees en vis kun je juist beter online bestellen als je echt zeker wilt zijn dat het vervoer geen afbreuk doet aan de kwaliteit of versheid. 
 
Tijdens de TCD, hét ecommerce evenement in april, werd weer meer dan ooit bezig hoe volwassen, kwalitatief en sterk ecommerce eigenlijk is!
 
Mei
Ecommerce toont weer groeicijfers boven de tien procent. In mei konden we met dit mooie nieuws veel webwinkels bevestigen dat het goed ging met de branche. Dat niet alleen, ook de kwaliteit doet het goed. Zo konden we begin mei noemen dat de klanttevredenheid bij webwinkels was gestegen.
 
Juni
Gisteren schreven we nog over de nieuwe browser van Microsoft, die HTML5 ondersteunt. In juni dit jaar bespraken we al de ontwikkelingen rond Flash en HTML5. Zomaar Flash opgeven zal niet snel gebeuren, maar wij zien mooie dingen gebeuren met deze nieuwe standaard op het gebied van programmeren.
 
Juli
Traditioneel in Nederland de vakantiemaand. Juli is ook voor webwinkels een maand met lastige keuzes. Als je het nu helemaal alleen doet, kun je dan wel op vakantie? Of is de omzet deze maand laag genoeg en sluit je de winkel gewoon? 
 
Grotere webwinkels zullen het probleem niet kennen. Afgelopen jaar hebben we meerdere keren geschreven over de grootste. Amazon. In juli vierde het bedrijf alweer zijn vijftiende verjaardag!
 
Augustus
De maand met de ‘feel good’ berichtjes op ons weblog was toch wel augustus. We schreven over de overname van Tshirts.com, waarvoor 1,3 miljoen is betaald. De toen nog mogelijke overname van Like.com door Google, en een waargebeurd verhaal van een vrouw die miljonair werd met een webwinkel.
 
September
Nog steeds starten er elke maand tientallen mensen met een webwinkel. Het overgrote deel hiervan is binnen drie jaar weer terug bij af. Hierdoor sneuvelen veel nieuwe goede ideeën. Jammer, vonden wij. En dus schreven we over de mogelijkheden van het starten met een webwinkel, door een bestaande over te kopen. Aanbod genoeg!
 
Oktober
De voorbereidingen op de feestdagen zijn elk jaar weer een hoogtepunt voor bijna elke webwinkel. Gelukkig zijn er veel partijen die webwinkels ondersteunen. Een partij waarover de webwinkels het nog niet eens blijken te zijn is het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. 
 
Elke webwinkel die producten verkoopt en dus in de detailhandel valt, is verplicht lid. Maar is dat wel nodig, en wat krijgen ze ervoor terug? Voor enkelen een reden om een petitie te starten tegen het verplichte abonnement.
 
November
Een onderwerp die bij steeds meer starters naar voren komt is dropshipping. Het klinkt zo gemakkelijk, maar is het wel aan te raden voor webwinkels? Maar het echt belangrijkste onderwerp van november was toch wel dat iDeal een record aan storingen had, zo registreerden wij. En ook nog na ons overzicht heeft iDeal storingen ervaren. Toch blijft de betalingsmethode aan populariteit winnen!
 
December
Na ons kritische bericht over iDeal kwam de echte uitdaging. De stakingen van de postbodes. De meeste webwinkels maken gebruik van pakketpost van TNT maar doordat de brievenpost niet werkte, hebben veel bedrijven die normaal via de brievenpost werken, de pakketpost ingezet. Een voorbeeld is Bol.com. Dat zorgde voor flinke drukte en overlast bij de pakketpost in een toch al drukke maand. 
 
Webwinkels hebben massaal hinder ondervonden van de vele stakingen. Gelukkig zijn de bonden en directie van TNT eruit en hopelijk kan het bedrijf hiermee de komende jaren weer een goede toekomst tegemoet zien.
 
Hoogtepunten komend jaar?
Wat is voor jou het hoogtepunt van afgelopen jaar geweest? Of waar kijk je naar uit in het jaar dat voor de deur staat? Natuurlijk hebben we al enkele ideeën over het komende jaar. In ieder geval hebben we zin in de Webwinkel Vakdagen in januari, maar er is meer. We gaan dus ook het komende jaar verder met ons weblog. Wij hebben zin in een nog beter jaar voor de Nederlandse webwinkels. 
 
We wensen alle webwinkels een ondernemend en succesvol 2011!

Tags

Reacties