100 miljoen euro omzet voor Bax Music
De Nederlandse webwinkel Bax Music, voorheen Bax-shop genoemd, heeft vorig jaar de grens van 100 miljoen euro omzet gepasseerd. Het wist deze mijlpaal te bereiken door groei in landen waar het al actief was, maar ook door het openen van webwinkels in de nieuwe markten Italiƫ, Spanje en Zweden.
Bax Music heeft vorig jaar niet stil gezeten. Het investeerde flink in een betere bereikbarheid, in haar management en in meer diensten, waaronder same-day-delivery. Ook werd in begin 2016 de muziekwinkel Peter Verspuy overgenomen en opende de omnichannel-speler een nieuw filiaal in Amsterdam. Online vergrootte Bax Music haar aanbod met Braziliaanse percussie en werden er webwinkels geopend in Italiƫ, Spanje en Zweden.
Verdiende geld is bestemd voor buitenlandse groei
Dit alles heeft geleid tot een omzet van 100 miljoen euro. En dat nadat het in 2011 nog 13 miljoen omzet draaide en in 2014 de boeken werden gesloten met 78 miljoen. In een eerder interview liet mede-oprichter Jochanan Bax al weten dat de brutowinst rond de 3 procent schommelt en dat ze het geld dat ze verdienen vooral in buitenlandse groei investeren. “We maken niet in elk land meteen winst. Voor ons tellen volume en klanten. We sturen heel erg op terugkerende klanten.”
Bax Music heeft op dit moment zo’n 55.000 artikelen in het assortiment. Onder de best verkochte producten vorig jaar zitten onder meer een geluidskaart van Focusrite Scarlett en het Fender CD-60 gitaar-starterspakket. Bax Music heeft nu webwinkels actief in acht Europese landen en stenen winkels in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Goes. Begin dit jaar eindigde Bax Music als een van de snelstgroeiende bedrijven van ons land.
Reacties