menu

10 tips voor sterke Facebook-content

10 tips voor sterke Facebook-contentAls ondernemer een pagina beginnen op Facebook, geeft je nog niet gelijk die extra mogelijkheden die het sociale netwerk kan bieden. Daarvoor moet je moeite doen. Tien tips voor hoe jij je klanten bij je Facebook-pagina betrekt.

Facebook telt meer dan 800 miljoen gebruikers en dus is je potentiële klantenkring via het sociale netwerk in principe eindeloos groot. Maar dan moet je ze wel op een goede, effectieve manier zien te bereiken. Nu is het aanmaken van een Facebook Pagina een eerste stap, maar daarmee ben je er nog niet. Want een Pagina zonder (relevante) content is een overbodige pagina.

Sowieso is het handig om te weten waar je publiek om geeft. Dit kan met Page Insights (‘Facebook Statistieken’ in het Nederlands), waarmee je inzicht krijgt in welke posts het meest interessant waren voor je fans en welke de meeste betrokkenheid genereerden. Je moet het als hoofdtaak zien om je content zo relevant, interessant en
uniek te maken dat mensen zich op jouw pagina willen abonneren en,
beter nog, die content met hun vrienden willen delen. Maar hoe doe je
dit?

1) Plaats beknopte inhoud
De nieuwsfeeds van je fans bevatten al superveel informatie. En die fans hebben maar beperkte tijd om het te lezen. Zorg er dus voor dat je je berichtjes zo kort mogelijk houdt: Posts met niet meer dan tussen de 100 en 250 tekens (dus zo’n 3 regels tekst) krijgen 60% meer likes, reacties en worden meer gedeeld dan berichten met meer dan 250 tekens.

2) Plaats foto’s en video’s
Multimedia trekt door de bank genomen meer aandacht dan eenvoudige tekst. Als je dus een boodschap kwijt wil op je Pagina, overweeg dan eens een relevante foto of video toe te voegen, om zo je boodschap meer te laten opvallen. Berichten met een fotoalbum, foto of video genereren respectievelijk 180%, 120% en 100% meer betrokkenheid van je fans dan een gemiddeld bericht.

Reload Fashion uit Sint Willebrord

3) Plaats regelmatig updates
Je fans zijn eerder geneigd om iets te doen met je content als jouw bedrijf vers in hun geheugen ligt. Plaats dus regelmatig updates. Maar pas op: te veel is natuurlijk ook niet goed. Uiteindelijk zou jij als beste moeten weten op wat voor kwantiteit je fans zitten te wachten. Zo is het voor een restaurant vrijwel noodzakelijk om elke dag een berichtje te plaatsen als het over de dagschotel gaat, maar hoeft een elektronicazaak misschien maar twee of drie keer per week een update te plaatsen met daarin de nieuwste producten of bestsellers.

Sakana

4) Vraag je fans om hun mening
Je bedrijfspagina op Facebook moet uiteindelijk een plaats worden voor gesprekken tussen jou en je fans. Stel ze regelmatig vragen, vraag ze om feedback en gebruik je Facebook-pagina zo om extra inzicht te krijgen in de mening van de klant over je producten of diensten.

Laki Laki

5) Stel vragen via Questions
Met Questions (‘Facebook Vragen’ in het Nederlands) kan je je fans om ideeën en feedback vragen om zo je bedrijfsvoering te verbeteren. Door simpele ‘ja’- of ‘nee’-vragen te stellen weet je gelijk hoe ze denken over een voorstel, idee of productlancering. En door open vragen te stellen kom je misschien wel tot compleet nieuwe inzichten!

Mijnwebwinkel

6) Plaats ‘vul de ontbrekende tekst in’-posts
Een erg simpele, maar effectieve manier om je fans bij je posts te betrekken is door hen zelf een zin te laten afmaken of een vraag te beantwoorden. Dit type bericht is vooral handig als je wilt dat mensen praten over specifieke kenmerken van je producten of diensten, bijvoorbeeld door ze te laten uitleggen waarom ze iets leuk vinden of hoe ze iets gebruiken. Dit soort berichten genereert 90% meer betrokkenheid dan het gemiddelde berichtje.

7) Geef je fans toegang tot exclusieve informatie
Als een soort beloning voor het liken van je Page kun je fans toegang geven tot exclusieve ‘behind-the-scenes’-infromatie, waardoor je hen het gevoel geeft bevoorrecht te zijn. Overweeg ook om bepaalde informatie over bijvoorbeeld nieuwe producten eerst mee te delen aan fans op Facebook in plaats van ergens anders. Of geef ze eerder toegang tot een bepaalde verkoop. Plaats op Facebook ook exclusieve foto’s, bijvoorbeeld live vanaf een evenement. Door dit soort acties zorg je ervoor dat fans eerder terugkomen naar je Facebook-pagina om op de hoogte te blijven van nieuwtjes en exclusieve content.

Zicht Online

8) Beloon fans met kortingen en extraatjes
Je zou niet alleen je bestaande aanbiedingen via je Facebook-pagina moeten promoten, maar gebruik de pagina ook om bepaalde aanbiedingen of extraatjes alleen aan je fans aan te bieden. Je kan de Facebook-pagina bijvoorbeeld gebruiken om kortingscodes uit te delen, die alleen zichtbaar zijn nadat er op de ‘Like’-button is gedrukt.

9) Speel in op de actualiteit
Je fans zullen eerder betrokken raken bij je berichtjes als je onderwerpen aanhaalt die al in hun systeem zitten. Denk hierbij aan aankomende feestdagen, gebeurtenissen of nieuwsonderwerpen. Volgens Facebook genereerden berichten over Independence Day, de Amerikaanse onafhankelijkheidsdag, op 4 juli 90% meer betrokkenheid dan alle posts die op die dag werden gepubliceerd.

Libelle Lekker België

10) Lokaliseer posts als ze enkel relevant zijn voor een bepaald publiek
Het kan voorkomen dat sommige berichten enkel relevant zijn voor een deel van je fans. Als je bijvoorbeeld product A alleen in land B verkoopt, dan heeft het weinig zin om daar tegenover al je internationale fans over te schrijven. Beter is om dat bericht enkel bij mensen uit land B terecht te krijgen. Walmart heeft om deze reden een deal gesloten met Facebook, en zelfs 3500 Facebook pagina’s geopend, om zo de juiste content bij de juiste gebruiker te krijgen! Maar voor kleinere spelers kan het ook makkelijker, zo biedt Facebook een speciale geotargeting-functie om ervoor te zorgen dat alleen de mensen waarvan jij denkt dat ze het waardevol vinden je bericht lezen. Hoe je dat kan doen, lees je hier.

Geo-targeting op Facebook

De hierboven genoemde percentages zijn gebaseerd op interne testresultaten van Facebook zelf.

Tags

Reacties