10% Belgen slachtoffer internetfraude

10% Belgen slachtoffer internetfraude

Tien procent van de Belgen heeft financiële schade opgelopen als gevolg van het ontvangen van frauduleuze berichten, ook wel ‘phishing’ genoemd, of het herleid worden naar valse websites die vragen om persoonlijke informatie, ‘pharming’ genaamd. België zit daarmee ver boven het Europees gemiddelde.

Van alle Europeanen laat de Belg zich het vaakst verleiden om op malafide links te klikken, zo schrijft RetailDetail, zich daarmee baserend op nieuwe data van Eurostat.  Welgeteld 9 procent van de Belgen verloor geld doordat het inging op phishing-mailtjes en malafide websites. Als daar ook nog eens de bankkaartfraude wordt bijgeteld, dan zitten we in België al op 10 procent van de bevolking die slachtoffer was van internetfraude.

En daarmee is België de ongewenste nummer één van Europa, waar het gemiddelde op 2 procent ligt. Andere fraudegevoelige landen zoals Luxemburg en Zweden (respectievelijk nummer twee en drie in het lijstje) volgen met 5 procent op ruime afstand van België.

‘Niet online kopen uit vrees’
Uit een ander onderzoek van Eurostat blijkt dat één op de vijf internetgebruikers in ons land niet online producten of diensten heeft gekocht uit veiligheidsoverwegingen. Daarmee is dit aandeel iets boven het Europees gemiddelde van 19 procent, maar wel onder dat van buurlanden Nederland (21 procent) en Frankrijk (29 procent).

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten