1 op 7 online aankopen gaat naar buitenland

1 op 7 online aankopen gaat naar buitenland

Online aankopen in Nederland gaan relatief weinig naar het buitenland. In ons land is cross-border shoppen goed voor slechts 14,9 procent van de ecommerce-markt. Ter vergelijking: het gemiddelde van zestien Europese landen ligt op 25,5 procent, met Luxemburg als absolute uitschieter.

In Luxemburg 80,8% van online aankopen in buitenland

In Luxemburg wordt namelijk 80,8 procent van alle online aankopen in het buitenland gedaan. Dat is natuurlijk niet zo verrassend, gezien de geringe omvang van het groothertogdom. Dat een eveneens klein land als Nederland zo weinig moet hebben van cross-border ecommerce heeft een andere reden.

In Nederland leeft online aankopen in het buitenland wat minder.

Nederlandse webwinkel al heel lang heel sterk

Ons land kent al sinds de opmars van ecommerce een aantal sterke vaderlandse spelers. Spelers die er rond de eeuwwisseling al waren en nu nog steeds erg prominent aanwezig zijn. Denk aan Bol.com, Wehkamp en Coolblue. Naar verluidt is het een van de redenen waarom het zo lang heeft geduurd voordat Amazon het aandurfde om in ons land een eigen webwinkel te lanceren.

Met als gevolg dus dat nog geen 15 procent van de ecommerce-markt in Nederland wordt gegenereerd door aankopen in het buitenland. Ons land bungelt daarmee onderaan het lijstje dat Cross-Border Commerce Europe samenstelde.

Land Cross-border aandeel / totaal ecommerce Cross-border omzet (excl. reizen)
Luxemburg 80,8% 1,05 miljard euro
Ierland 62,4% 5,8 miljard euro
Australië 47,1% 5,7 miljard euro
Portugal 39,1% 2,7 miljard euro
Zwitserland 38,2% 6,5 miljard euro
Noorwegen 37,5% 6 miljard euro
Denemarken 36,3% 6,9 miljard euro
Finland 32,5% 3,9 miljard euro
België 30,8% 4 miljard euro
Italië 30,0% 5,7 miljard euro
Zweden 29,8% 5,5 miljard euro
Spanje 28,4% 9,5 miljard euro
Duitsland 25,2% 26,5 miljard euro
Verenigd Koninkrijk 20,1% 32,6 miljard euro
Frankrijk 18,9% 19,5 miljard euro
Nederland 14,9% 4,3 miljard euro
Gemiddeld 25,5% Totaal: €146 miljard

In totaal wordt in deze zestien Europese landen 146 miljard euro aan omzet gegenereerd via cross-border. Hiervan gebeurt iets meer dan 43 procent via marktplaatsen, zoals Zalando, Amazon en Asos.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten