1-2-Taste innoveert voedingsindustrie met marktplaats

1-2-Taste innoveert voedingsindustrie met marktplaats

Een onderscheidend concept met wereldwijde potentie. Zo omschreef de vakjury 1-2-Taste tijdens de Shopping Awards, waar het werd uitgeroepen tot Beste Starter. De verwachtingen van de marktplaats voor voedingsingrediënten zijn hoog. De ambities ook: “Binnen twee jaar zijn we actief in vier regio’s”, aldus medeoprichter Jan Klawer.

De voedingsindustrie is een ontzettend innovatieve branche. Althans, als je het hebt over de producten zelf. Kijk je naar digitale transformaties, dan valt er nog een heleboel te winnen. Zeker in de traditionele b2b, waar bestellingen vaak nog via vertegenwoordigers gaan. Met haar marktplaats voor voedingsingrediënten en gerelateerde diensten brengt 1-2-Taste hier verandering in.

Er zit een enorm gat tussen vraag en aanbod.

Medeoprichter Jan Klawer legt uit dat bedrijven die op zoek zijn naar voedingsingrediënten vaak tegen twee problemen aanlopen. “Reguliere groothandels hebben een standaardassortiment, waardoor ze slechts een deel van de ingrediënten kunnen leveren. De klant kijkt vervolgens online, waar hij wel de ingrediënten vindt, maar niet de juiste hoeveelheden kan bestellen. Hij heeft bijvoorbeeld dertig liter nodig, maar de afnames gaan per duizend liter.”

‘Wereldwijd zijn we uniek in onze branche’

Dit gat is volgens Jan gigantisch en komt in elke sector van de voedingsindustrie voor. 1-2-Taste brengt leverancier en afnemer samen op haar zelfontwikkelde marktplaats, wat uniek is in de voedingsbranche. “Wereldwijd zijn wij het enige platform waar levensmiddelenproducenten terechtkunnen voor productontwikkeling of productinnovatie”, zegt hij.

Het aantal leveranciers groeit maandelijks.

Begin 2019 werd het platform gelanceerd in India. In eerste instantie met één leverancier, om zo de marktplaats uitvoerig te kunnen testen. Aan het einde van het jaar had 1-2-Taste acht producenten aangesloten, die gezamenlijk ruim vijfhonderd ingrediënten presenteerden op het platform. Inmiddels zijn er negentien Indiase leveranciers en vier servicepartners live en dit aantal groeit volgens Jan maandelijks.

Focus op Benelux en Duitsland

Sinds een halfjaar is 1-2-Taste ook actief in Europa. Met vijfentwintig Europese leveranciers en acht servicepartners heeft het bedrijf hier een vliegende start. “Om onze focus te behouden, richten we ons eerst op de Benelux en Duitsland. Maar aanvragen uit andere landen – zowel van leveranciers als afnemers – houden we natuurlijk niet tegen.”

In theorie kan 1-2-Taste vraag en aanbod wereldwijd met elkaar verbinden. In de praktijk wil het platform zo veel mogelijk lokaal werken. “Dit zien we ook terug in de klantbehoefte. Naast dat er veel vraag is naar biologische – en vegan ingrediënten, zijn duurzaamheid en lokale productie belangrijke thema’s in onze branche.”

‘Binnen twee jaar actief in vier regio’s’

Om zo veel mogelijk lokaal te kunnen werken, wil 1-2-Taste de komende jaren flink opschalen. Nadat het bedrijf leveranciers uit heel Europa aan zich heeft verbonden, wil het uitrollen in twee nieuwe werelddelen. “Binnen twee jaar opereren we in minimaal vier regio’s. We beginnen met Noord-Amerika. Als we daar voet aan de grond hebben, willen we het Midden-Oosten veroveren.”

Externe financiering is een must.

De miljoenen die het bedrijf hiervoor nodig heeft, wil het begin volgend jaar ophalen bij investeerders. 1-2-Taste haalde in 2020 al enkele tonnen aan werkkapitaal op om uit te rollen in Europa, maar is alweer op zoek naar financiering voor de volgende groeiambities. “Om onze plannen te kunnen realiseren, is externe financiering een must. We zijn nu nog de enige marktplaats in onze branche. Dit voordeel willen we optimaal benutten.”

‘We draaiden al meerdere maanden break-even’

Sinds de lancering verwerkte 1-2-Taste enkele duizenden orders, die gezamenlijk tienduizenden ingrediënten vertegenwoordigen. “We hebben al meerdere maanden break-even gedraaid”, vertelt Jan. Aangesloten partijen dragen een percentage af van de verkoopprijs. Daarnaast betalen zij voor een plek op het platform. Momenteel vertegenwoordigt 1-2-Taste een vijftigtal leveranciers. Dit moet worden uitgebouwd tot enkele honderden.

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten