Webwinkels 7 procent langzamer geworden

Webwinkels 7 procent langzamer geworden

De websites van grote retailers zijn gemiddeld 7 procent langzamer dan een jaar geleden. Webwinkels zijn zwaarder geworden en bevatten meer visuele content en plugins van externe partijen. Hierdoor is de gemiddelde responstijd nu 4,5 seconden.

Het onderzoek hiernaar werd uitgevoerd door Dynatrace, dat een jaar lang elke tien minuten een benchmark uitvoerde op de homepages van meer dan driehonderd buitenlandse webwinkels. Het ontdekte dat de gemiddelde responstijd steeg van 4,2 seconde vorig jaar naar 4,5 seconde nu, wat dus een toename van 7,14 procent betekent.

Volgens de leverancier van digital-performancesoftware verkiezen bedrijven steeds meer het uiterlijk van hun websites boven functionaliteit, maar lopen ze hierdoor wel inkomsten mis terwijl de ontevredenheid onder klanten groeit.

Pagina nu gemiddeld 2 MB groot

Het web is in de loop der jaren mooi geworden. Pagina’s worden breder en groter getoond, .gif’s zijn weer helemaal in en natuurlijk bevat een gemiddelde webwinkel tegenwoordig allerlei plugins van sociale netwerken als Facebook en Twitter. Het gemiddeld aantal elementen van een externe partij steeg van 27 naar 32, terwijl het aantal objecten toenam van 134 naar 144 en een pagina nu gemiddeld 2 MB groot is (vorig jaar: 1,84 MB).

Al jaren wordt er voor gewaarschuwd dat een website er niet langer dan 2, hoogstens 3 seconden over moet doen om te laden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat bijna de helft van de klanten afhaakt bij een webwinkel als de website te langzaam laadt. De Amerikaanse fashion-retailer Nordstrom had al eens berekend dat een vertraging van een halve seconde al tot een 11 procent lagere conversie leidde. Er zijn diverse handige manieren om de laadtijd van je webwinkel te verbeteren.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten