Investeerder voor je webwinkel?

Sommige webwinkels willen en kunnen verder groeien, maar hebben daarvoor wel wat kapitaal nodig. Geld dat een webwinkelier vaak zelf niet in huis heeft. Een investeerder kan dan helpen. Maar hoe makkelijk is het eigenlijk om iemand in jouw webwinkel te laten investeren? En waar vind je zo’n investeerder?

Investeerder voor je webwinkelVerschillende investeerders
Als je een investeerder zoekt zijn er verschillende mogelijkheden. Zo zijn er hele grote private equity-partijen die vooral grote overnames of internationale spelers financieren. Daarnaast zijn er venture capital-investeringsmaatschappijen die soms enkele miljoenen investeren in snelle groeiers. Heb jij minder dan de helft nodig en kun je daarbij ook wat advies gebruiken? Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar particuliere investeerders. Deze worden meestal omschreven als business angels of informal investors. Het zijn investeerders die zelf als ondernemer wat kapitaal hebben opgebouwd en graag andere jongere ondernemers een kans willen geven.

Angel-investeerders zijn rijke investeerders die hun geld in startups willen steken en best wat risico willen nemen. Maar je moet ze vooral niet zien als mensen die gemakkelijk over zich heen laten lopen. Een investeerder zoeken en vinden kost je tijd en moeite. Hoe veel precies, dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoe groot het aandeel is dat de investeerder in je bedrijf wil of hoe ver de webwinkelier zelf wil gaan qua eisen.

Ecommerce lastige branche voor investeerders

De ecommerce-branche is voor veel investeerders soms lastiger dan andere branches. Voorraden kunnen namelijk over datum of gedateerd raken en het werven van klanten kan duur zijn. Als er ook een stenen winkel om de hoek komt kijken dan komen daar ook nog eens onroerend goed-kosten bij, wat voor een investeerder een extra reden kan zijn om niet met je in zee te gaan.

Het is verder belangrijk om alles te weten van de markt waarin je opereert. Als jij niet de eerste bent die het gat in de markt aanboort, ga dan na op welke manieren jij je concurrentie te snel af kan zijn. Laat zien hoe jij in je niche voor het benodigde verschil gaat zorgen, hoe jij het beter gaat doen, hoe jij het hoofd boven water zal houden.

Denk goed na over je toekomst

De volgende tip heeft daarmee te maken, want het is ook belangrijk om uit te vogelen hoe je je bedrijf kunt laten groeien en op welke manieren dat dan mogelijk zou zijn. Is het bijvoorbeeld mogelijk om je klantenservice niet langer via de telefoon te doen, maar online? En misschien zelfs wel vanuit het buitenland? Je kan zo namelijk flink besparen op overheadkosten en dat zijn natuurlijk dingen die een investeerder graag van je hoort!

Een investering is fijn, maar niet eindeloos. Ga dus bij het hardop denken over de toekomst van je bedrijf – in de vorm van hoeveel omzet, marktaandeel of klanten je wilt halen – er niet gemakshalve van uit dat je een nagenoeg onbeperkt budget voor je beschikking krijgt. Houd het klein en realistisch, maar negeer daarbij natuurlijk niet je eigen ambities.

Een investeerder voor je webwinkel kan fijn zijn, maar is niet eindeloos.

Benader investeerders niet te snel. Dat wil zoveel zeggen dat je pas op zoek moet naar een investeerder als je voor jezelf duidelijk in kaart hebt gebracht hoe jij je webwinkel binnen een respectabele tijd winst wil laten genereren. Houd er ook rekening mee dat een gemiddelde investeerder binnen zo’n vijf jaar zijn investering in tienvoud wil kunnen terugverdienen.

In je zoektocht naar kapitaal ligt het wellicht voor de hand om een ondernemende oud-klasgenoot of een rijke oom aan te spreken, maar investeringen van bevriende mensen wordt toch afgeraden. Wat je wel zou kunnen doen is kijken naar een grotere webwinkel-eigenaar uit een net iets andere branche die toch enige raakvlak heeft met de producten die jij verkoopt. Zo iemand zou best wel eens interesse kunnen hebben in jouw webwinkel. Het zou voor hem een manier kunnen zijn om een markt af te tasten zonder er zelf helemaal voor de volle honderd procent in te moeten duiken.