Fulfilment uitbesteden

Fulfilment uitbesteden blijft een belangrijk, terugkerend en in veel gevallen tijdrovend proces binnen de ecommerce. Je kunt alles in eigen beheer houden, maar dat hoeft niet. Maar is uitbesteden wel betaalbaar? En vanaf hoeveel orders wordt het interessant om de logistiek uit handen te geven?

Inhoud:

Wat betekent fulfilment uitbesteden?

fulfilment uitbestedenFeitelijk betekent het uitbesteden van de fulfilment dat je de magazijnwerkzaamheden uit handen geeft. Je laat dus alle logistieke taken over aan een ander bedrijf. Vaak omvat de service meer dan alleen de opslag, het orderpicken en het klaarzetten van de bestellingen. Veel fulfilmentpartijen verzorgen ook graag andere werkzaamheden voor je. Denk hierbij aan het verwerken van de retouren, de klantenservice, de productfotografie en het afhandelen van de betalingen.

Ben je op zoek naar fulfilment-bedrijven en heb je jaarlijks minimaal zo’n vijfduizend orders met je webshop? Kijk dan eens naar het snelgroeiende Active Ants.

Fulfilment uitbesteden kan bij zo’n zestig bedrijven

Er zijn ruim zestig logistieke dienstverleners die zich richten op webwinkel-logistiek. Waar het uitbesteden van de fulfilment in eerste instantie uitsluitend leek weggelegd voor de reuzen, kan nu vrijwel elke webwinkelier terecht bij fulfilment-bedrijven.

De meeste webshops besteden het meestal pas uit als ze hun magazijn uitgroeien of als ze de opslag of cut-offtijd willen verbeteren. Als je voor veel geld aan spullen hebt staan dan worden zaken als veiligheid of automatisering opeens prioriteit. Maar ook als jouw magazijn of verzendvolume nog klein is, kun je het al overwegen.

Omslagpunt: wanneer kun je fulfilment beter uitbesteden?

pakket inpakkenEr zijn zelfs partijen waarbij tien orders per maand al genoeg is. Bij dergelijke aantallen lijkt het misschien veel logischer om het zelf te doen, maar wanneer je enkele pakketjes per dag of zelfs per week verstuurt, is de kans groot dat je er een baan naast hebt.

Ook kan het zijn dat je het simpelweg te arbeidsintensief vindt om het zelf te doen en je je kostbare tijd liever besteedt aan aspecten als de marketing en sales van je webwinkel. En natuurlijk wil jij ook weleens een dagje vrij.

Door het uitbesteden van je fulfilment maak je tijd vrij voor andere aspecten van je webwinkel.

Naast het gemak dat fulfilment biedt, is de kans groot dat het serviceniveau van je webshop stijgt. De klant anno nu wil een steeds kortere levertijd en de cut-offtijd van een fulfilmentpartij ligt vaak veel hoger dan je zelf kunt aanbieden. Bovendien hebben fulfilmentbedrijven grote volumes, waardoor ze korting krijgen bij de verzenders. Met als resultaat dat jij voor hetzelfde pakketje minder portokosten betaalt.

Ben je op zoek naar fulfilment-bedrijven en heb je jaarlijks minimaal zo’n vijfduizend orders met je webshop? Kijk dan eens naar het snelgroeiende Active Ants.

Kosten van fulfilment uitbesteden

De kosten van fulfilment zijn erg afhankelijk van je assortiment. Als jij grote producten hebt en dus veel meters nodig hebt voor de opslag kan dit wel wat kosten. Daarnaast is je verzendvolume belangrijk.

Voor puur het inpakken en verzenden ben je bij een fulfilment center gemiddeld zo’n 7 euro kwijt voor de verzending. Ongeveer dezelfde kosten als wanneer je thuis je magazijn hebt, zelf je pakket inpakt en wegbrengt naar het postkantoor. Een fulfilmentpartij heeft zelf lagere verzendkosten maar het verzendmateriaal, inpakmachines en software worden daar natuurlijk wel doorgerekend. Daarnaast rekent een fulfilmentbedrijf meestal wat kosten voor de opslag.

Fulfilment uitbesteden is niet altijd goedkoper maar maakt je wel veel flexibeler.

Fulfilment uitbesteden is dus niet direct goedkoper maar als je nu ook geld uitgeeft aan inpakkers, een magazijn of verzendsoftware dan maakt het je wel veel flexibeler. Afhankelijk van je huidige situatie kun je soms ook geld besparen op je webwinkel-logistiek. Heb je producten die je het winkelend publiek graag in het echt wilt laten zien, dan kun je het voortaan af met een showroom.

Minder controle op het proces

Natuurlijk brengt het uit handen geven van het logistieke proces ook nadelen met zich mee, want ondanks dat het tijd en geld bespaart, kost het ook geld. En wat misschien nog wel belangrijker is: je verliest de volledige controle over het proces als je fulfilment uitbesteedt. Natuurlijk zal het dan volgens een slim en doorontwikkeld proces verlopen maar je bent soms niet meer 100% op de hoogte van het proces.

Dit kan vooral vervelend zijn wanneer je de retouren via het fulfilmentbedrijf laat verlopen. Als een klant belt over een retourzending kun je niet meer snel naar je magazijn lopen om het artikel erbij te pakken en te overleggen wat nu precies het probleem is. Was het artikel al defect voordat het verzonden werd? Ging er iets mis tijdens het transport? Of was de klant onzorgvuldig en heeft hij een defect product teruggestuurd?

Ook kun je de bestelling net wat persoonlijker maken als je het zelf verstuurt. Het toevoegen van een handgeschreven kaartje voor die leuke vaste klant zit er vaak niet meer in. Vind je het fijner om zelf alle invloed te hebben op het proces en is uitbesteden van je fulfilment een brug te ver, maar wil je je magazijn wel optimaliseren? In ons artikel over magazijnsoftware lees je wat de mogelijkheden zijn van de software en vergelijken we een aantal bekende aanbieders voor je.

Ben je op zoek naar fulfilment-bedrijven en heb je jaarlijks minimaal zo’n vijfduizend orders met je webshop? Kijk dan eens naar het snelgroeiende Active Ants.

Waar kun je het beste je fulfilment uitbesteden?

Bekende fulfilment-aanbieders zijn Active Ants, Monta, Nic. Oud en Keen Delivery. Of dit ook de beste fulfilment-bedrijven zijn, is helemaal afhankelijk van je wensen.  De beste aanbieder is niet voor iedereen gelijk, want er zijn nogal wat verschillen.

Zo kan het zijn dat jij er alleen actieve voorraad wilt plaatsen of dat je ze gaat gebruiken als een soort externe opslag en er ook wat pallets of ander materiaal wilt onderbrengen. Maar het kan ook zijn dat jij het belangrijk vindt dat je verzendverpakkingen in jouw huisstijl zijn. Of je wilt alleen van bepaalde vervoerders gebruikmaken. Of dat je ook de retouren via het fulfilment-bedrijf wilt laten lopen.

De keuze hoeft zelfs helemaal niets te maken hebben met je logistiek. Het kan zijn dat je een voorkeur voor één partij hebt, omdat je wilt samenwerken met haar klanten, bijvoorbeeld door te flyeren bij elkaars bestellingen. Misschien zoek je een club die meerwaarde kan bieden met workshops en andere manieren van kennisdeling. Of waardeer je juist ondersteuning bij klantenservice, kleine site-aanpassingen, direct mails of andere aanvullende diensten. En misschien vind je het wel heel belangrijk dat jouw aanbieder duurzaam is. Je merkt het: het is van veel factoren afhankelijk!