Wat doe jij met de data van jouw webshop?

wat doe jij met de data van jouw webshop?Met het internet is de wereld niet langer hetzelfde maar uiteindelijk staan we nog maar aan het begin. Het delen van grote hoeveelheden data kan nog veel beter. Uiteindelijk zal die impact nog vele malen groter zijn dan het huidige internet. Tenminste, dat is de mening van veel experts aangevuld met wat glazenbolkijkers. Wat gaat big data precies voor jouw webwinkel betekenen?

Ecommerce draait om data. Het kunnen zien waar mensen vandaan komen, waar ze klikken, hoelang ze een pagina bekijken en uiteindelijk wat ze kopen geeft jou handvatten om een continu durend optimalisatieproces te starten. En daar kun je nog veel verder in doorslaan. Met big data wordt eigenlijk de overtreffende trap bedoeld. Amazon heeft zoveel data dat het producten die jij nog niet eens hebt gezien alvast in jouw omgeving zet omdat het weet dat jij die straks wil bestellen. Door jouw eerdere klik-, kijk- en koopgedrag te vergelijken met andere klanten kunnen ze voorspellen wat jij morgen bij hen gaat kopen.

Theorie anders dan praktijk
Big data heeft dus in theorie een enorme potentie. Toch is het voor de kleinere webwinkelier niet zo interessant als je eigenlijk zou denken. Om te beginnen is het inzetten van big data een kostbare zaak. Software die grote hoeveelheden data kan analyseren kost wel wat. Daarnaast is de data van een Amazon misschien al goed te analyseren maar is de kans groot dat jouw data enorm versplinterd is. Zo krijg je wellicht wel eens telefoon, praat je via social media, heb je Google Analytics en je database met klantengegevens. Kun jij op al die zaken kruisverbanden leggen?

Onjuiste data probleem voor webwinkels
Maar het grootste probleem voor het gebruik van big data is dat de data onjuist is. Uit onderzoek van Experia blijkt dat 91% van de Amerikaanse bedrijven regelmatig fouten in haar data tegenkomt. Dat kunnen kleine dingen zijn. Kijk eens naar jezelf, kloppen alle telefoonnummers uit jouw mobiele telefoon nog wel? Van bedrijven die analyses willen loslaten geeft 81% aan dat ze het lastig vinden om een goed resultaat te creëren waar het bedrijf ook werkelijk wijzer van wordt.

Big data staat dus duidelijk nog in de kinderschoenen. Zelfs grote organisaties weten niet goed hoe ze het aan moeten pakken. Dus het is niet gek dat jij twijfelt of je je ermee bezig moet houden. Toch had jaren geleden niemand kunnen durven dromen dat jij zou kunnen inschatten hoeveel mensen morgen in jouw winkel komen, wie het zijn en waar ze vandaan komen. Je weet tegenwoordig welke producten ‘klanten ook kochten’ of ‘gerelateerd zijn’, welke populair zijn en je kunt dit vervolgens delen met je klant. Je gebruikt misschien nog geen big data, maar dat data voor jou belangrijk is, is een duidelijk gegeven en met de komst van nieuwe technieken wordt het 100% zeker meer.

Het kan dan ook zeker geen kwaad om eens goed stil te staan bij wat je nu eigenlijk kan en wil met de data die je tot je beschikking hebt. Moet je nog wel je logistiek uitbesteden? Moet je kiezen voor tijdelijke studenten en uitzendkrachten die alle opgebouwde kennis enkele weken later alweer naar buiten laten vloeien? Is het een goed idee om je telefoongesprekken, e-mail- en socialmedia-conversaties gescheiden te houden of ben jij je toch bewust van de waarde van data? Ben je je bewust hoe veilig en toegankelijk je data is opgeslagen, welke data je opslaat en met welk doel? Wat doe jij eigenlijk met al je data?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten