Online betaalmethoden

Een belangrijke factor voor het succes van je webshop is het aanbod van betaalmogelijkheden die aansluiten bij de betaalbehoefte van je (potentiële) klant. Een consument gaat sneller over tot een online aankoop als de gewenste online betaalmethode wordt aangeboden. Als webwinkelier kun je kiezen uit zeer veel betaalmethoden. Welke oplossingen zijn populair? En wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende vormen?

Inhoud:

Betaalmethodes

betaalmethodesDe keuze voor de online betaalmethoden hangt grotendeels samen met het product en de potentiële klant. Over het algemeen is het verstandig om te beginnen met een betaalmethode waarvan je weet dat het populair is binnen de markt waarop de online business gericht is. Voor veel Nederlandse webshops is het aan te raden om te starten met iDeal. Daarnaast ben je verplicht om een achteraf-betaalmethode aan te bieden, zoals acceptgiro of creditcard.

Zoek je een psp met voldoende betaalopties, makkelijk te implementeren en zonder abonnementskosten? Mollie.com is een van de snelstgroeiende spelers in Europa.

iDeal

iDeal als betaalmethode in b2bWanneer een consument ervoor kiest om met iDeal te betalen, wordt hij vanuit de webwinkel direct naar de eigen vertrouwde bankomgeving geleid. Ook voor jou is iDeal een veilige manier om betalingen af te handelen, omdat het bedrag meteen van de rekening van de consument wordt afgeschreven zodra hij betaalt.

iDeal is marktleider in Nederland en een veilige betaalmethode voor zowel jou als de consument.

Creditcard

CreditcardWereldwijd is het online betalen met een creditcard een veelgebruikte methode, waardoor het erg interessant kan zijn om deze manier van betalen aan te bieden. Creditcard-betalingen zijn meestal wel wat duurder dan iDeal-betalingen. Ook kan de aansluiting of acceptatie iets complexer verlopen. Zeker als jij al een verleden hebt met een maatschappij of als je producten verkoopt die zijn ingedeeld in bepaalde risicoklasses.

Dit komt omdat de creditcardmaatschappij de betaling voorschiet. Hierdoor zijn ze kritischer naar welke producten ze willen financieren en met wie ze zakendoen. Dit maat de acceptatie van creditcards wat complexer vergeleken met andere betaalmethoden. Daarnaast kan het aanvraagproces voor creditcards even duren. Verder is het online betalen met een creditcard fraudegevoelig, omdat een transactie tot zes maanden teruggeboekt kan worden.

PayPal

PayPal als betaalmethode in b2bOok PayPal wint steeds meer terrein in ons land. Wereldwijd wordt deze betaalmethode door meer dan honderd miljoen mensen actief gebruikt. In Duitsland is het zelfs marktleider. Wanneer je overweegt om buiten de landsgrenzen te ondernemen, is PayPal zeker het overwegen waard.

Je kunt PayPal vergelijken met een online portemonnee. Consumenten storten geld vanaf hun bankrekening of creditcard in deze portemonnee. Met dit geld kunnen ze online betalen. Om optimaal gebruik te kunnen maken van PayPal moet je als webwinkelier een zakelijk account aanmaken. Wanneer je niet direct creditcards wil of kan accepteren, is PayPal een mooi alternatief. Zonder het aanvraagproces van creditcards te doorlopen kun je op deze manier toch creditcard-betalingen ontvangen.

PayPal wint steeds meer terrein in ons land als online betaalmethode.

Achteraf betalen

Achteraf betalenAchteraf betalen wordt steeds gebruikelijker. Wanneer je als webwinkelier achteraf betalen aanbiedt, dan krijgt de consument met het bestelde product een factuur meegestuurd. Het grote verschil met een acceptgiro is dat de aanbieder van deze betaalmethode het betaalproces van de webwinkelier overneemt, inclusief het betalingsrisico. Aanbieders zijn onder andere Klarna en AfterPay.

Betalen in delen

Naast een toenemende vraag naar achterafbetalen wordt het ook steeds gebruikelijker om (grote) uitgaven in delen te betalen. De manier om terug te betalen, verschilt per aanbieder. Zo werkt de ene partij met behulp van automatische incasso en maakt de consument bij de andere aanbieder elke termijn een iDeal-betaling over. Ook de termijnen verschillen. In3 werkt bijvoorbeeld met drie termijnen terwijl consumenten bij SprayPay hun aankoop kunnen terugbetalen in 12, 18, 24 of 36 maanden.

Bankoverschrijving

BankoverschrijvingNet als bij iDeal gebeurt ook de betaling door middel van een bankoverschrijving binnen de online bankomgeving van de consument. Veel klanten vinden het fijn dat ze zelf het moment van betalen kunnen kiezen. Dit kan potentiële klanten overhalen om daadwerkelijk een aankoop te doen in de webshop.

De meeste webshops combineren dit direct met een achteraf-betaalprovider zoals Afterpay of Klarna, maar in sommige sectoren is dat niet mogelijk. Zo accepteren deze spelers bijvoorbeeld vaak geen zakelijke klanten. Dan kan het wel voorkomen dat je het verschuldigde bedrag laat of zelfs helemaal niet ontvangt. Dit risico kun je beperken door de bestelling pas te versturen wanneer de betaling is voldaan, maar dit kan de klanten afschrikken. Ook kan het zijn dat de consument het betalingskenmerk of het verschuldigde bedrag verkeerd invult, met vervelende vertragingen als gevolg.

Cadeaubon

CadeaubonEen cadeaubon is uiteraard ook een betaalmethode, al is dat misschien niet iets waar je gelijk aan denkt als webwinkelier. Logisch, want de cadeaubon kun je eigenlijk – veel meer dan de hierboven genoemde online betaalmethoden – zien als een marketingmiddel. Uiteraard, consumenten kunnen met een cadeaubon betalen, maar het (digitale) papiertje wordt vooral gebruikt om consumenten naar je webshop te leiden.

Payment Service Providers

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het kiezen van de juiste betaalmethoden, dan kan het zinvol zijn om eens aan te kloppen bij een Payment Service Provider (PSP). Natuurlijk kun je ook gebruikmaken van je eigen bank of een acquirer, maar PSP’s zijn gespecialiseerd in online betalingsverkeer. Ook kun je door het uitbesteden van het betaalproces de nodige kosten besparen.

Het grootste voordeel van PSP’s is dat zij verschillende online betaalmethoden binnen één internetkassa kunnen combineren zodat de transactieverwerking goedkoper kan worden verzorgd. In de meeste gevallen betaal je per betaalmethode een percentage van het transactiebedrag of een vast bedrag per transactie aan de PSP. Sommige PSP’s rekenen zowel een percentage als een vast bedrag per transactie.

Zoek je een psp met voldoende betaalopties, makkelijk te implementeren en zonder abonnementskosten? Mollie.com is een van de snelstgroeiende spelers in Europa.

Online betaalmethoden: de opties

Binnen de wereld van de PSP’s heb je keuze uit twee varianten: de collecterende of de distribuerende Payment Service Provider. Samengevat levert de collecterende variant het volledige pakket tegen een vast tarief. Dat wil zeggen de gateway (techniek van de internetkassa), de gewenste online betaalmethoden en de administratieve afhandeling van de online betaling.

Houd je het proces liever wat meer in eigen beheer, dan is een distribuerende PSP wellicht wat voor jou. Deze variant levert alleen de technische koppeling van de internetkassa met jouw webwinkel. Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de online betaalmethoden die je in je webshop wilt aanbieden. Dit betekent dat je zelf nog contracten moet afsluiten met banken of acquirers die de gewenste betaalmethoden ondersteunen. Ook moet je de processen rondom de betalingen, zoals de administratie, zelf inregelen.

Om het betalingsverkeer te regelen heb je drie mogelijkheden: je kunt alles zelf doen, je kunt het gedeeltelijk uit handen geven aan een distribuerende PSP of je laat het beheer van je online betalingen over aan een collecterende PSP. Bij het maken van een keuze is het goed om te kijken naar de grootte van het bedrijf, de betaalmethodes die je wilt aanbieden en de manier van werken die je zelf prettig vindt.

Veelgestelde vragen

Enkele veelgestelde vragen over online betaalmethodes zijn:

Welke online betaalmethodes zijn populair?

In Nederland is iDeal online de meest populaire betaalmethode. Maar dat wil niet zeggen dat andere betaalmethodes niet nodig zijn. Internationaal zijn PayPal en creditcards populair en ook in Nederland hebben deze veel transacties. Ook achteraf betalen of cadeaubonnen worden veelgebruikt.

Zijn al die verschillende betaalmethodes echt nodig?

In Nederland is iDeal enorm populair. Als je dus een webwinkel beginnen gaat en een rondje doet onder vrienden dan lijkt die betaalmethode misschien voldoende. Maar vergis je niet! Zelfs als slechts één op de tien met creditcard, PayPal of achteraf betaalt is dat toch tien procent van je omzet!

Of meer, want deze betaalmethodes worden juist bij grotere bestelwaardes veel gebruikt. Als je met simpelweg het toevoegen van een extra betaalmethode met dezelfde marketinginspanningen veel meer omzet kan realiseren, waarom zou je dat dan niet doen?!

Hoe voeg ik online betaalmethodes toe aan mijn webshop?

Bij sommige betaalmethodes kun je zelf een directe deal of zelfs koppeling vinden. Bij veel andere oplossingen is er meestal een tussenpartij nodig. De meeste webshops werken hierbij samen met een payment service provider. Dit bedrijf regelt alle techniek en zorgt dat de betalingen veilig en correct verlopen.