SEOshop: De markt van overstappers

SEOshop: De markt van overstappers

Vandaag lanceert SEOshop wederom een grote update waarmee de software nog meer geschikt wordt voor echt veeleisende webwinkeliers. Wij spraken Ruud Stelder over deze update, en de toekomst van SEOshop zelf.

SEOshop explosief uit de startblokken

Het bedrijf start in 2006 officieel met webwinkelsoftware. Het was daarvoor al wel actief, maar vooral in beta, met eigen webshops. In 2006 is de lancering maar echte groei komt het jaar erop. In 2009 schreven wij over de explosieve groei van SEOshop, wat op dat moment vooral werd veroorzaakt door de lage instap voor starters.

Die geheel vrijblijvende instap, bestaat helaas niet meer. De markt is veranderd en SEOshop gaat mee met deze ontwikkelingen. Het goedkoopste pakket is tegenwoordig mogelijk vanaf 24 euro. Geen geld voor zo’n compleet pakket, maar daarmee niet langer (een van) de goedkoopste in de markt.

SEOshop is een stap verder

“Dat klopt”, vertelt Ruud Stelder CEO en oprichter van SEOshop, ons afgelopen week tijdens een lunch in Amsterdam. “Voor starters zijn we al zes jaar een van de beste partijen. Als je kiest voor een standaard template en geen gebruik maakt van alle extra’s die ons systeem te bieden heeft kun je nog steeds in een half uurtje een webshop online zetten. Dat gebeurt dus ook nog steeds en zal ook in de toekomst wel zo blijven.”

Nog altijd kun je met SEOshop in een halfuurtje een webshop online zetten.

“Maar SEOshop is veel meer dan dat en richt zich momenteel meer dan ooit juist op de markt van overstappers. Toen we begonnen  was het segment erg klein. Inmiddels zijn er tienduizenden webwinkels en is er technisch veel meer mogelijk. Denk aan social media, mobile, de cloud, et cetera. Puur met een goed aanbod kom je er niet meer.

Je webshop moet aan veel meer zaken voldoen en dus worden webwinkeliers steeds veeleisender. Wij springen daar graag op in met een van de meest uitgebreide softwarepakketten van ons land. Met de update die we vandaag uitbrengen, verwacht ik nog beter aan de wensen van de klant te voldoen.”

Grote update voor veeleisende webwinkeliers

Met deze lancering verwijst Ruud naar een update die het vandaag uitrolt. Er zijn tientallen onderdelen verbeterd maar de hoogtepunten zijn o.a. de nieuwe API voor developers, het template API is verder uitgebreid en het order- en retourensysteem en de backoffice zijn vernieuwd.

SEOshop werkte al enkele maanden met een compleet eigen cloudomgeving waarbij verschillende ‘certified partners’ hun eigen rol kunnen spelen. Op deze manier is een webwinkelier vrij om een eigen vormgever, webdesigner of marketingbureau in te schakelen. En de nieuwe API voor developers maakt dit nog makkelijker. Vergelijkbaar met de ambities die Ebay met het internationale Xcommerce voor ogen heeft.

‘Meer dan de helft is nu overstapper’

SEOshop lijkt zich hiermee dan ook deels op de markt van internetbureaus te richten. Waren in 2009 nog bijna 90% van de nieuwe klanten startende webwinkeliers, inmiddels is meer dan de helft van de nieuwe klanten online al actief met een webwinkel. De zogenaamde overstappers. Ze hebben enkele jaren ervaring opgedaan bij andere aanbieders maar lopen daar tegen de grenzen van de software aan. Als ze overstappen naar SEOshop kunnen ze vervolgens weer flink wat stappen verder.

Meer dan de helft van de nieuwe klanten is al actief met een webwinkel.

“Toch gebeurt dit nog onvoldoende”, aldus Ruud Stelder. “Men ziet ons nog te vaak als een van de webwinkelsoftware aanbieders waar je voor een paar tientjes per maand een simpele shop online zet. Ik heb zelf ook eigen webwinkels en weet als geen ander dat de tijd vooruit gaat. We zijn inmiddels een cloudomgeving met complete API voor de grote internetbureau’s. Die werken nu nog vaak met een eigen systeem of opensource-software als Magento, maar zouden vaker ook onze webwinkelsoftware eens moeten overwegen.”

“Klanten als Slagerijdeleeuw.nl, Luisterboeken.nl,  maar ook een webshop van Philips.com werken allemaal met ons systeem. Dan  wordt het wel duidelijk dat SEOshop op het hoogste niveau mee kan draaien. En betrouwbaar is. Een groot blog als Stylecowboys en een groot bedrijf als Philips kiezen niet zomaar voor elke aanbieder. En binnenkort hopen we ook een grote uitgever aan dit rijtje toe te kunnen voegen!”

Nieuw ecosysteem, compleet met API en appstore

“Met de komst van de API is SEOshop een sterke basis geworden wat men eenvoudig kan uitbouwen met andere software. Die kan per klant op maat worden aangeboden, maar ook gelijk aan alle klanten door middel van de appstore, een omgeving binnen de backoffice waar modules te koop worden aangeboden.

Eigen appstore waarin partners modules te koop kunnen aanbieden.

Partnerbedrijven die een nieuwe koppeling gebouwd hebben kunnen deze dan eenvoudig aan duizenden klanten verkopen. De combinatie van een thema- en appstore met de template engine en API zorgt voor de basis van een eigen ecosysteem.”

‘Internationaal meedraaien op het hoogste niveau’

“Met de update van vandaag hebben we een platform waarmee we internationaal mee kunnen doen op het hoogste niveau. We willen dus graag de landsgrenzen over waarbij het ecosysteem mag gaan bijdragen aan de internationale propositie van SEOshop. We zijn nu vooral nog actief in Nederland, maar ik sluit niet uit dat we binnenkort een echte Europese speler worden. De eerste stappen zijn reeds gezet.”

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten